lördag 27 september 2014

Potatistryck på gång

Följer en tjej på instagram som syr mycket fint. Blev så inspirerad för ett tag sedan när hon hade gjort sånt fint potatistryck med textilfärg på tyg och sedan sytt kläder av, eget tygtryck hamnade ganska högt på vill-göra-listan och även om textilfärgen stått på syhyllan i två veckor så har jag inte förrän ikväll hittat inspirationen att göra mitt första tryck.

Det tog lite stopp när jag började fundera på figurer och maken frågade varför jag bara köpt svart textilfärg... Och ja det kan man ju undra?! Jag kanske borde köpt någon fler färg för inspirationens skull men jag tänkte att jag skulle prova först... I svart... ;) 


potato print textiltryck potatis mönster sy
Potatistryck på gång


Plockade i ordning allting först och började sedan knåpa lite med kniven. Kvällens fix resulterade i två tryck som gick att använda och två tryck som havererade totalt. Bland annat något som skulle bli en raket men som mest såg ut som en skalbagge ;) Jag vet att många väljer att skriva ut motiv och sedan skära ut från dem men jag tänkte vara lite spontan och skära på frihand.

Provade däremot på en bit potatis att använda kakformar och det måste jag säga var fantastiskt smidigt och enkelt!


potato print textiltryck potatis mönster sy
Blommigt potatistryck


Kakformstrycket blev dessa blommor, ska bli spännande att se sen när det är ihopsytt till en tröja hur jag tycker att det blir!


Beskrivning av hur man använder textilfärgen


Jag köpte textilfärg på Stoff & Stil men måste säga att det är den sämsta bruksanvisning jag stött på på länge. Seriöst borde de få sig en skämslapp!

Informationen är nämligen: "Textilfärg till bomullstyg. Tålar tvätt vid 40 grader efter fixering". Ok, bra att veta. Förutom att det är lite pinsamt att de inte vet att det på svenska heter "tål" och inte "tålar"...

Men bruksanvisningen då... Efter bildinstruktion om att man inte får frysa färgen tolkar jag bilderna som att man först häller i vatten, sedan skakar och stryker i 5 minuter. Euhm. Alltså ni förstår...? Det är ju logiskt att skaka om färgen efter att man hällt i vatten, men hur mycket vatten ska det hällas i? Och går färgen att använda igen om man inte använder allt men ändå har blandat vatten i allt? Om jag väljer att blanda färgen i ett annat kärl för att inte behöva blanda allt, hur stor del vatten respektive färg borde jag då använda?! Och efter skaket förstår jag ju att man gör trycket innan man stryker... Men jösses... Det här med vattnet... Tsss... ;)

Nu blev det tryck i alla fall även om jag var lite orolig för ett av trycken eftersom färgen började försvinna när det började torka. Den blev dock lite kraftigare igen efter att jag fixerat färgen så tygbiten går nog att använda. Kommer att tvätta båda bitarna imorgon innan jag syr ihop tröjorna bara för att försäkra mig att det fungerar som tänkt med textilfärgen. Vore lite trist att sy ihop först och så försvinner allt i första tvätten ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar