tisdag 2 september 2014

Nyttiga chokladbollar

Under sommaren letade jag efter ett lite hälsosammare och nyttigare kakalternativ och kom då på att det går att göra chokladbollar utan socker. Istället valde jag att fylla dem med nötter och frön, som sötning har jag använt mig av färska dadlar. Färska dadlar smakar sött och är på inget sätt kalorifria (100g färska dadlar innehåller 163 kcal (34,5g kolhydrater) för den som är nyfiken) men de är naturligt söta och är betydligt hälsosammare att använda i kakor än rent socker (100g socker innehåller 405 kcal (99,6g kolhydrater)). Plus att den kletiga konsistensen som färska dadlar har passar perfekt i kakor! 

Tänk på att köpa färska dadlar och inte torkade - de torkade är hårda, sega och tråkiga medan de färska är mjuka och supergoda!

I alla fall, om jag kommer till saken ;) Resultatet av det hela blev ett chokladbollsrecept som faller under kategorin nyttigt fika. De är redan bakade i en mängd olika varianter och jag tänkte dela med mig av grundreceptet.


baka sockerfritt chokladbollar nyttigt recept
Nyttiga chokladbollar


Grundrecept Annas nyttiga chokladbollar

2 dl havregryn
1,5 msk kakao
0,5 dl torkade tranbär
0,25-0,5 dl pumpakärnor eller solrosfrön
0,5 dl nötter (ex cashewnötter eller hasselnötter)
3 msk kokosflingor
4-5 färska dadlar
4-6 msk margarin
(1-2 msk vatten)

Blanda ihop allt och knåda till en deg, beroende på vilka nötter och frön du har så behövs det tillsättas extra margarin eller en skvätt vatten på slutet. Degen ska vara fast men lite kletig. Rulla till små bollar och rulla i kokosflingor eller frön.


Det blir ca 10-15 chokladbollar beroende på hur stora du gör dem, det går bra att halvera satsen om du bara vill ha några godbollar :) Vi brukar variera oss lite beroende på vad vi har hemma i frö- och nötväg. Prova gärna med andra torkade bär än tranbär, vi har provat gojibär och mullbär, helt ok men tranbärens syrlighet blir väldigt gott i chokladbollarna. 


Barnvänligt? Jag skulle säga ja! Betydligt hälsosammare än de kakor som köps i affären. De gånger vi har tänkt att dottern ska kunna smaka dessa har vi valt att rulla i kokos och bara använda ganska små fröer. Inte säker på att hon skulle tugga en hel nöt tillräckligt bra så det väntar vi lite med :)

Träningsvänligt? Jajjemän! Nötter och fröer innehåller bra med proteiner och vi brukar dessutom tillsätta lite proteinpulver om vi planerar att använda chokladbollarna som proteintillskott efter träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar