fredag 26 september 2014

Färgglad tröja av spillbitar

Jag köpte en meter av det superfärgglada tyget som blev till en färgglad klänning. I vanliga fall blir det en del över när jag syr klänningar (inte mycket men en framsida till barntröja i alla fall) men i det här fallet blev det inte mycket kvar eftersom jag gjorde en liten tankevurpa när jag klippte ut delarna. Som tur var inget som påverkar klänningen, däremot blev det inte mycket kvar till tröjan jag hade tänkt att dottern skulle få.

Spillbitarna från tyget har legat bortglömda tills för ett par veckor sedan då jag började förbereda inför syLANet som var i söndags. Jag höll på att skära ut tröjor och sortera spillbitar samtidigt och vips kom jag på att det ju går att använda mer än ett tyg på tröjdelarna. Resultatet blev ett delat framstycke och ett likadant delat bakstycke. Matchat med ett underbart bamseblått tyg :)


sy kläder av spillbitar jersey barnkläder
Färgglad tröja i storlek 86


Tröjan sydde jag färdigt i söndags och igår strök jag fast storlekslappen så att den är klar att börja användas. Konstaterade under dagens fotning att det nu minsann är höst på riktigt. Det finns nästan inget ljus att fota i längre. Även om det var ljust ute nådde det inte alls in i rummet som det brukar. Resultatet blev lite halvkassa bilder vad gäller ljus och färgåtergivning. Ska det vara så hela vintern...? Maken föreslog att vi ordnade en lampa som jag kunde använda när jag fotar. Är han bäst eller är han bäst? :)

2 kommentarer:

  1. Du gör verkligen snygga matchningar! Den där tröjan blev skitläcker!

    SvaraRadera