måndag 25 augusti 2014

Sängkläder som present

Dottern har en kusin som upptäckt tjusningen med traktorer och några veckor innan kusinens födelsedag hittade jag ett tyg som jag direkt tänkte att jag ville sy någonting av till henne (kusinen alltså). Ett påslakan till sängen tänkte jag vore perfekt eftersom tyget verkligen kommer till sin rätt när det är i ett stort stycke. 

Sagt och gjort, jag inhandlade en bit av tyget och ett matchande bomullssatintyg (supermjukt och skönt). Det mönstrade tyget är mjukt men inte riktigt sova-och-gosa-med-mjukt och därför valde jag att ha undersidan påslakanet i bomullssatin, det är nämligen väldigt gosvänligt :)



sy påslakan spjälsäng
Påslakan till spjälsäng

sy påslakan spjälsäng
Tyget i närbild


Det här är mitt första påslakan och jag kan avslöja att jag hade en föreställning om att det skulle vara lättare än vad det visade sig vara. Det är inte avancerad sömnad egentligen men man får tänka till och vara väldigt noga när man klipper till tyget - det ska ju helst vara fyrkantigt och inte skevt! :)

Jag har förresten valt att inte ha hål upptill i påslakanet som det är på påslakan för vuxensängar. Dels för att ett barntäcke är mycket mindre och går lätt att stoppa i påslakanet även utan hålen men framfrallt ut säkerhetssynpunkt. Vet egentligen inte hur mycket ett barn måste snurra i sömnen  för att lyckas få in en arm eller båda armarna i hålen (ganska avancerad snurrning misstänker jag) eller vad som kan tänkas hända om de lyckas snurra fast sig så, men jag tänkte att det skadar ju inte att strunta i hålen så är det ingen risk för något sådant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar