söndag 31 augusti 2014

Raglantröja i interlock

Ett annat tyg från stuvbitarna var det här med gitarrerna som jag tycker är sött. Det är interlock och inte jersey vilket jag bestämde mig för att det inte spelar någon roll. Jag har läst att en del inte syr kläder av interlock eftersom det beter sig annorlunda än jersey meeeen jag har också sett många som syr kläder i det ändå :)



sy raglantröja barnkläder jersey
Raglantröja i storlek 92

sy raglantröja barnkläder jersey
Närbild på tröjan


Interlock är oftast (eller kanske alltid?) 100% bomull medan jersey är 5% elastan/lycra och resten bomull. Det gör att jerseyn (trikå) är mer elastisk och håller formen bättre i längden. Interlocken ska tydligen ha en tendens att töja sig på bredden med tiden - kläder kan alltså bli allt bredare och bredare (kortare och kortare också kanske). Och det är ju synd.

Jag har gjort mina tröjmönster är lite längre än de tröjor vi köpt i affär eftersom jag föredrar lite längre tröjor som inte åker upp över magen på dottern. Och om nu den här tröjan skulle bli bredare med tiden kanske det inte gör så mycket om den är längre från början! 

Maken tyckte att svart var en oväntad (men inte dålig) matchning med gitarrtyget... Vad tycker ni? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar