lördag 16 augusti 2014

Förberedelser och stuvars möjligheter

Började jobba den här veckan, efter ett och ett halvt år hemma! Förutom att det är fantastiskt roligt att börja jobba igen och horribelt att lämna dottern hela dagarna (eller tja, de timmar 80% nu innebär) så är det en sak jag reflekterat över hela veckan. Nämligen hur sjutton man hinner med allt?! Det har varit intensivt att vara hemmamamma på heltid, fullplanerade dagar med dottern samtidigt som man ska försöka hinna tvätta, städa och laga lunch. Och sedan när kvällen kommer ska middagen lagas och det ska finnas energi att umgås med maken och kanske emellanåt hinna pyssla lite eller träffa vänner.

Nu ska jag alltså komma in i rutinerna att jobba hela dagarna och sedan äntligen ha sena eftermiddagar/kvällar med dottern och maken samtidigt som någon måste sköta hushållet, handla och planera matintaget. Jag mitt ego vill ju gärna hinna träffa vänner, träna och pyssla OCKSÅ. Ska bli väldigt intressant att se hur sjutton tiden ska räcka till ;)

Den här veckan har jag inte gjort många knop efter jobb och familjeliv. Men jag köpte tidigare ett litet billigt stuvpaket med små bitar tyg av blandade sorter. När jag packade upp dem blev jag förvånad över hur stora många av bitarna var och valde direkt ut ett gäng (6 stycken!!) som jag skar ut framstycken av till blivande tröjor. När man gör samma sak många gånger, exempelvis skär ut 6 framstycken, så är det mycket mindre tidskrävande än man kan tro! Och när man dessutom gör det av stuvar (små bitar tyg) som inte är mycket större än de bitar man skär ut går det väldigt snäbbt :)

Tack vare det har jag alltså sex framstycken klara. När maken sedan var hemifrån en kväll passade jag på att skära ut bakstycken och ärmar av andra tyger. Hela fyra tröjor hade jag redan matchande tyger hemma och de ligger nu i en hög och väntar på att det ska bli sy-LAN imorgon! Blandade känslor, att vara borta flera timmar en söndag när jag nu också är borta på jobbet om dagarna. ÅNGEST! Samtidigt som det ska bli så ROLIGT med syträff igen!


sy tröjor barn bebis
Blivande raglantröjor i storlek 92


Bestämde mig redan förra veckan att om jag skulle hinna någonting pysselrelaterat hemma så skulle det vara förberedelser inför syträffen. Det går så mycket smidigare att skära ut delar till kläder hemma där jag har skärmatta och rullkniv än i lokalen där vi har syträffarna där jag får klippa med sax.

Jag har förresten påbörjat tröjproduktionen i storlek 92. Dottern har en del  i 80 och 86 nu och jag anar att en liten växtspurt kan komma inom det närmaste så nu syr jag bara storlek 92. De får hänga i garderoben tills hon vuxit i dem! Vore trist att sitta och sy en massa i storlek 86 och så har hon vuxit ur kläderna om en månad ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar