måndag 18 augusti 2014

Rita mönster till raglan och provsömnad

Jag ritar ju mina egna mönster - dels för att jag vill ha kläderna som jag vill, dels för att jag vill kunna sälja kläder sydda efter mina mönster. Men det innebär en del arbete med mönsterritning och provsömnad. Jag provsyr nästan alltid i ett billigare tyg för att försäkra mig om att mönstret stämmer innan jag syr i dyrare tyger. Vore ju sjukt irriterande att klippa ut och sy ihop en tröja av ett tvåhundrakronors tyg och sedan upptäcka att jag tänkt fel när jag ritat mönstret!

När jag nu ritade upp mitt raglantröjemönster förstorade jag det i tre storlekar, fördelen är att jag inte behöver sy alla storlekarna - det räcker med att sy en av storlekarna för att prova - stämmer den så har jag ju tänkt rätt i ökningarna :) När jag var helt ny för det här med kläder provsydde jag mer men nu börjar jag ha koll på vilka linjer som ska ökas på vilket sätt :)

Det börjar bli kallare här och jag passade på att använda ett supermjukt jerseytyg (trikå) som färgmässigt inte var vad jag såg framför mig när jag beställde det. Fin kvalitet men jag insåg ganska snabbt att färgerna var alldeles för bleka för att bli klänning till mig ;) Istället ska nu båda metrarna bli pyamasar till dottern! Det går snart inte att sova utan om nätterna för att det blir kyyyligt!



sy pyamas själv
Raglantröja storlek 92


Om du själv vill provrita eller förstora mönster kan jag tipsa om att de områden som är vikiga att hålla koll på är den del av både bak- och framstycke samt ärmarna som sys ihop och hamnar under armarna. Här är ökningen mycket mindre och annorlunda än på övriga ställen av mönstret :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar