tisdag 12 augusti 2014

Pyssla med Nabbi-pärlor och Hama-pärlor

Kommer ni ihåg att jag visade upp pannunderlägg sydda av plastpärlor? Jag lovade att jag skulle visa de pennhållare jag gjorde i samma veva och hitta igen mönstret till dem :) Nu har jag tagit mig tid att fota pennhållarna och letat fram mönstret.



nabbipärlor pennburkar pennhållare pyssel
Pennhållare av plastpärlor


Jag minns att jag gjorde dessa för nästan tio år sedan nu när jag jobbade extra på fritids under lärarutbildningen. Många av barnen tyckte att det var roligt att sy pannunderlägg av plastpärlor och då letade jag fram ett pyssel med lite större utmaning. Blev väldigt uppskattat! Man får tänka till lite för att mönstret ska bli rätt men när man väl kommit igång är det enkelt.



nabbipärlor pennburkar pennhållare pyssel barn
Grönt, rött , orange och gult passar fint ihop

nabbipärlor pennburkar pennhållare pyssel barn
Rött, rosa och vitt 

nabbipärlor pennburkar pennhållare pyssel barn
Mörkblå, ljusblå och vit


Egentligen man kan använda det här mönstet och göra vad man vill, det behöver ju såklart inte bli pennburkar :) 



pyssla indianpärlor nabbi hama plastpärlor mönster
Pennburk med bottenplatta


Jag funderade ganska länge över hur jag skulle göra bottenplattan och bestämde mig för att göra en rund botten med hjälp av en rund pärlplatta. När jag hade stykit ihop den tyckte jag (trots att jag strykit på båda sidor) att den kanske var något vek för att hålla som botten om pennburken blir full. Jag valde att sy tråd genom alla pärlorna för att det skulle bli extra stabilt. Inte det snyggaste i världen men botten kommer aldrig att synas ;) Man kan också ta och klippa ut en kartongbit i storlek som cirkeln blir och limma fast den som botten.

Nu höll jag nästan på att glömma mönstret! Det finns egentligen inget riktigt mönster utlagt men det finns bild som man kan härma- så gjorde jag :) Om man är nyfiken på att läsa mer om plastpärornas historia kan man hitta trevlig info och bildinspiration här, där finns också bild på en sån här burk :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar