onsdag 16 april 2014

Virka bläckfiskar för välgörenhet

Några av er kanske minns eller har sett på andra ställen att det samlas in virkade och stickade bläckfiskar till för tidigt födda barn? Jag virkade min första bläckfisk i våras och skickade till Visby, efter den blev det bläckfiskar till dottern och kusinen och planen har alltid varit att virka fler för att skicka. Tycker det är en fantastisk sak att våra virkade alster kan hjälpa dessa för tidigt födda och ge dem trygghet!

Några av er kanske också minns besvikelsen och uppståndelsen som uppstod när flera sjukhus valde att tacka nej till och sluta ta emot bläckfiskarna? Det finns fortfarande sjukhus som förstår vilken fantastisk idé bläckfiskarna och nyligen läste jag en riktigt glädjande nyhet. I Ystad har sjukhuset SJÄLVA tagit initiativ till att få bläckfiskar till sina för tidigt födda barn. Jag blev helt lycklig av att läsa om det och blir så glad att barn som föds för tidigt där får sig en trygghetskompis. Inspirationen till att börja virka bläckfiskar igen sköt i höjden såklart!

Alla mina bläckfiskar hittills har två färger på armarna, tycker det blir så fint! Och det finns ju så många olika sätt att dekorera bläckfiskarna på!


virka för välgörenhet
Virkad bläckfisk

virka till för tidigt födda
En rosa blomma fick pryda den gula bläckfisken

virka neonatal
En grön bläckfisk som sneglar på vaddå...?

virka för välgörenhet
... jo på sin stjärna!


Om ni är nyfikna på att läsa mer om insamligen av bläckfiskar till neonatalavdelningar kan ni läsa mer här.

2 kommentarer:

  1. Väldigt fina. Stjärnan gillar jag mycket. Ville haft en sådan på mina bläckfiskar men fick inte till stjärnan. Har du något mönster du kan tipsa om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Stjärnan blir fin att dekorera med och alldeles lagom storlek för bläckfiskarna! Jag har inget riktigt mönster på stjärnorna men ska sätta mig ner och virka en så kan jag skriva ner och dela med mig av :) Håll utkik inom de närmsta dagarna så kommer ett stjärnmönster!

      Radera