lördag 5 april 2014

Chokladbrownie deluxe

Ramlade över ett recept på en kaka som omnämndes som den ultimata sötsaken. Den gick under namnet chokladbrownie deluxe. Jag vet inte vad det var som fick mig att fasta för den när jag läste receptet, kanske var det marshmallowsen, kanske var det kolasåsen eller hur fantastiskt gott det såg ut på bilden. Behövde prova i alla fall :)

Trots att kakan är gjord i fyra lager vad den ganska enkel att göra. Jag tog dessutom genvägen och köpte karamelliserad mjölk istället för kondenserad mjölk (som måste koka 2½-3 timmar). Det gick lika bra även om det nog faktiskt blivit snäppet godare om jag orkat koka kondenserad mjölk till kolasås själv. När man kokar den kondenserade mjölken själv blir kolasåsen tjock och trögflytande. Den karamelliserade mjölken är inte så kolasåsig utan med puddingaktig i konsistensen. Jag tycker att det fungerade bra i alla fall och som sagt, det är en enkel och snabb genväg :)



baka godaste brownie
Chokladbrownie deluxe


I receptet står att man ska skära kakan i små bitar eftersom den blir ganska mastig. Och det här är en maffig kaka vill jag lova! Det räcker faktiskt väldigt gott med en liten bit. Det var nästan så att de bitar jag skar till, kvadratiska med sidorna uppskattningsvis 4-5cm, var lite väl stora. Det är ju godare att ta en liten bit och ta en till kaka om man känner sig sugen :)



baka brownies med kolasås
Härligt goda lager i kakan


Eftersom receptet räcker till en hel liten långpanna och eftersom jag skar små bitar blev det ju väääldigt mycket kaka! Vi har fikat av den hemma, maken har haft med sig till kompisgänget och vi har haft med oss till en familjeträff med dotterns kompisar (och mina fina mammakompisar såklart), och ändå är det faktiskt nästan hälften av kakan kvar! Om jag ska baka den igen ska jag definitivt halvera receptet och välja en mindre form (använde en som är 20x30 cm den här gången som det står i receptet).

Receptet kan ni hitta här om ni blir sugna på att provbaka dem själva :)

2 kommentarer:

  1. Mums!! Saliven bara rinner!
    Har du fått mailet från mig förresten?
    Liten tvekan om jag skrev rätt adress dök upp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah de var smarriga :) Har precis mailat dig, kommit ikapp med mailen och bloggandet nu efter många födelsedagar och kalas i förra veckan :)

      Radera