lördag 12 april 2014

Kyckling med rotsaker - vuxenversion och barnversion

Mitt första försök till hemmagjord barnmat i höstas när dottern började äta blev ju en succé! Och jag kände mig faktiskt som lite av en supermamma där jag stod och tärnade ner rotfrukter i hennes kastrull samtidigt som jag tärnade ner dem i ugnsformen jag och maken skulle äta från. Det här receptet har blivit något vi lagar i alla fall varannan helg så att det alltid finns burkar till dottern i frysen att välja på.



laga egen barnmat recept
Kyckling med rotsaker puttrar på spisen


Ingredienser:
Tre medelstora potatisar
Mängdmässigt använde jag sedan 3/4delar av potatismänden av följande:
Palsternacka
Morot
Sötpotatis
Färsk kyckling
Som krydda använde jag fyrastänk torkad rosmarin, 1/3 klyfta vitlök och fyra-fem vrid på vitpepparkvarnen

Kanske ni helst vill ha exakta mått när ni lagar mat, då kan jag avslöja att jag kokar ca 200g potatis, 200g kyckling och 200g av grönsaksblandningen så blir det lagom. Det brukar bli 5-6 mellanstora barnmatsburkar beroende på hur lös man vill att purén ska vara (dvs hur mycket vatten man häller i).

Jag tärnade allt ganska smått och öste ner allt i kastrullen (även den råa kyckligen är inga problem om den är smått tärnad och allting ska koka) tillsammans med kryddorna. Hällde över vatten så att det knappt täckte och sen kokade jag tills potatisen och morötterna var mjuka (det andra blir färdigt snabbare men det är ju bara bra för puréandet).

Jag har förresten provat använda kycklingfärs också, fungerar precis lika bra i barnmatsmixen men till de ungsrostade rotfrukterna till mig och maken föredrar jag kycklingbitar ;)

När det kokat klart körde jag stavmixern direkt i kastrullen, fick sätta till lite vatten för att få rätt konsistens. MUMS! Om man serverar som smakportion kan man ge purén som den är, men om den ska fungera som ett helt mål mat istället för amning eller ersättning rekommenderas att man tillsätter lite rapsolja och blandar runt innan man värmer maten.

I ugnsformen med min och makens mat hade jag samma ingredienser men mer mängd såklart och lade också till champinjoner och paprika. Inget vatten däremot utan rapsolja.

Så smidigt att laga mat till oss alla av samma ingredienser! Hoppas att det är ett reccept som går hem hos er också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar