onsdag 15 januari 2014

Virkad humla - mönster

För er som är sugna på att virka en egen humla att hänga på barnvagnen eller någon annanstans kommer här mönstret! Jag frihandsvirkade men minns ganska bra hur jag gjorde så jag passar på att skriva ner och dela med mig av mönstret medan jag kommer ihåg det ordentligt!



mönster virka humla
Virkad humla som barnvagnshänge


Kropp:
Börja med gult garn
1. Gör 2 lm och virka 6 fm i första lm (6)
2. 2 fm i 1 (12)
3. 1 fm, 2 i 1 (18)
4. 2 fm, 2 i 1 (24)
5. 3 fm, 2 i 1 (30)
6. Byt till svart garn och virka 1 fm i varje maska (30)
7-8: Byt till gult garn och virka två varv med 1 fm i varje maska (30)
9: Byt till svart garn och virka 1 fm i varje maska (30)
10: Byt till gult garn och virka 1 fm i varje maska (30)
11. 3 fm, 2 tills (24)
12: 2 fm, 2 tills (18)
Stoppa biet här innan du virkar ihop det
13: 1 fm, 2 tills (12)
14: 2 tills (6)
Avsluta och sy ihop 

Hänge:
Virka 8 lm

Antenner 2st:
Svart garn
1. Virka 6 lm
2. Virka 4 fm med start i den 2a lm från nålen

Ögon 2 st:
Virka i ett tunnare garn
1. Svart garn, gör 2 lm och virka 6 fm i första lm
2. Vitt garn, virka 2 fm i 1 (12)

Vingar 2 st:
Vitt garn
1. Virka 5 lm, vänd
2. Böjra i 1a lm från nålen och virka 4 fm, 1 lm, vänd
3. 2 i 1, 4 fm, 2 i 1 (6), 1 lm, vänd
4. 6 fm, 1 lm, vänd
5. 2 i 1, 6 fm, 2 i 1 (8), 1 lm, vänd
6. hoppa över 1 m, *fm, hst, st*, *st, hst, fm*, 2 sm, *fm, hst, st*, *st, hst, fm*, sm

Ben:
Svart garn, benen är virkade i ett stycke
1. Virka 20 lm, vänd och virka fm hela vägen tillbaka
2. Virka 20 lm, vänd och virka fm hela vägen tillbaka
3. Virka 20 lm, vänd och virka fm hela vägen tillbaka
4. Virka 20 lm, vänd och virka fm hela vägen tillbaka, sm i ben 3
5. Virka 20 lm, vänd och virka fm hela vägen tillbaka, sm i ben 2
6. Virka 20 lm, vänd och virka fm hela vägen tillbaka, sm i ben 1

Benen blir så med en platt mitt och tre ben på var sida om mitten, se bild nedan. Hjälp benen att snurra ihop sig.


virka korviga armar
Benen till humlan


Montera antenner, ögon, vingar, ben och hänge på humlan så är den färdig att användas! Jag virkade i Drops Paris med virknål 3,5 vilket är anledningen till att min humla blev ganska stor. Virkar man med ett tunnare garn och mindre virknål men efter samma mönster kommer humlan att bli lite mindre!

Om ni virkar en humla efter det här mönstret får ni gärna visa bild, roligt att se hur andras blir! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar