torsdag 23 januari 2014

Finns bloggar i framtiden – eller varför är det så värdefullt med en kommentar?

En liten kommentar kan göra någon glad



För några år sedan var bloggar väldigt stort. Jag menar, betydligt större än idag. Idag finns det en mängd andra plattformer som konkurrerar med bloggandet och bloggläsandet – instagram, grupper på facebook, pineterest med flera. Det går snabbt som attans att bara lägga ut en bild och få mängder av kommentarer och likes. Helt i linje med att vi får allt mindre tid och att vi gör oss allt mer upptagna.

En blogg tar lite mer tid. Både för den som läser och skriver. Väljer man att blogga kanske man helst inte bara lägger ut en bild utan man skriver gärna något till, vill att det ska vara något mer än ett fotoalbum. För den som läser tar det längre tid om man vill skriva en kommentar. Var finns like- eller hjärta-knappen på bloggen? Och kommentarer, det tar några sekunder längre att skriva en kommentar eftersom du på en blogg ofta behöver verifiera med några bokstäver och siffror att du är en person och inte en spamdator. På andra plattformer är du redan inloggad och kan kommentera mycket snabbare.

Fler och fler väljer att lägga ner sin blogg. Kanske för att det tar för mycket tid. Kanske för att man får för lite återkoppling jämfört med andra plattformer. Och jag håller med. Det är roligare att lägga upp något i en facebookgrupp där man får många många kommentarer och frågor om alla möjliga saker – allt från vart man köpt tyget eller garnet till hur man gjorde för att få till någon liten detalj.

I framtiden kanske det inte finns bloggar längre. Kanske har de gjort sitt. Jag tycker det vore oerhört synd. En blogg kan vara så många saker, ett sätt att dokumentera sitt skapande (om man nu bloggar om pyssel som jag gör) och minnas hur man gjorde, ett sätt att visa andra bra lösningar och knep för att få till olika saker, ett sätt att dela med sig av mönster och idéer, ett sätt att visa andra i detalj hur de själva gör om de vill prova på något nytt.

För mig är bloggandet allt det här, ett sätt för mig att minnas vad jag skapat och hur jag gjorde, förhoppningen om att inspirera någon annan till skapande och en möjlighet att visa hur man kan göra olika saker i pysselvärlden.

När jag själv läser pysselbloggar är det för inspiration och för att lära mig nya saker. Någon kanske visar hur man syr i en dragkedja på snyggaste sätt, någon annan visar hur man virkar snyggaste fuskstolpen. Någon annan som tagit sig tid att dokumentera steg för steg hur de gjort och vad de gjort och som gladeligen delar med sig till alla som vill läsa, se och inspireras.

Men. Jag tycker att det är viktigt att kommentera. Oavsett verifieringar och den där kanske minuten (i värsta fall) extra som det tar att skriva och lägga upp en kommentar på ett inlägg. Men varför kanske ni tänker? Vad betyder väl egentligen en kommentar? En kommentar är som ett ”hej” när du möter en bekant på stan. En kommentar är ett avtryck som visar att du varit där, sett, läst och tycker att det är värt att finnas bloggar. En kommentar behöver inte vara en uppsats. Man behöver inte kommentera allting hela tiden. Men någon gång ibland är en bekräftelse för bloggaren att ”hej, jag såg dig”.

Jag försöker lämna kommentarer så ofta jag kan när jag blir inspirerad eller om jag läser eller ser något som faller mig i smaken, och ALLTID när jag provar någon annans mönster eller idé. För mig är det ett ”tack”. Tack för att du delar med dig av mönster och idéer. Tack för att du tar dig tiden att blogga så jag kan bli inspirerad och kanske lära mig något nytt eller utmanas att prova något jag inte gjort tidigare.

Jag skulle tycka det var tråkigt om bloggandet avtog ännu mer. Om fler valde att sluta ta sig tiden att dela sina idéer och knep. Jag skulle tycka det var tråkigt att behöva uppfinna hjulet varje gång jag ska prova något nytt istället för att läsa mig till hur man gör på en blogg. Jag skulle tycka att det kändes tråkigt om jag googlade efter inspiration och mönster och hittade <<ingenting>>.

Men förr eller senare tror jag att man som bloggare ställer sig frågan – ska jag verkligen fortsätta blogga?

Om du är bloggare och frågat dig själv om det kanske är enklare att flytta över dokumentationen till instagram eller facebook – fortsätt blogga! Jag läser gärna andras bloggar för inspiration (tack och lov för bloglovin' som håller reda på bloggarna åt mig!). Jag vill gärna kunna göra en sökning på google och hitta massor av tips och idéer. 

Missförstå mig inte nu, jag tycker facebookgrupperna är underbara och det är roligt att se vad så många pysslar med. Men en blogg är mer på något sätt.

Jag ställer mig frågan om jag ska fortsätta blogga men ger mig själv till bloggens årsdag innan jag bestämmer mig. Hur roligt jag än tycker att det är med många kommentarer och likes på facebook tycker jag att en blogg ger en helt annan dimension än en bild.

Jag uppmanar dig som läser bloggar – lämna en kommentar någon gång ibland! Oavsett om du bara läser dina stammisbloggar eller om du googlar dig in på en ny blogg. En kommentar är ett ”hej” och ett ”tack”.


Tänk så många funderingar en promenad i stilla snöfall kan ge. Jag säger tack för idag och om du läste hela inlägget – tack för att du tittade in :)


8 kommentarer:

  1. Klart du ska blogga!!! Älskar dina alster (och är grön av avund) och om det blir några fler barn så kommer du få en gedigen beställningslista ;) Du kommer att bli rik på mig! Såg just din sångtärning och den var ju rekordfin!

    /Ylva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ylva, vad glad jag blir! :) Jag tycker det är fantastiskt med handarbete - speciellt när det är sådant som används ofta! Kommer inom kort ett inlägg med dotterns nya tröjor, jag blir typ lycklig varje gång jag sätter på henne en av dem :) Så roligt med något som är sytt av någon istället för fabrikssytt!
      Anna

      Radera
  2. Känner mig träffad! ;)
    Jag brukar lämna kommentar när jag läst en blogg, men inser nu att jag borde lämna kommentar varje gång jag kikar in i en blogg.
    Jag tar det som en utmaning - att alltid lämna kommentar när jag läser en blogg! Tack!//Annika Jonsson, Sytok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittade in Annika! Jag ser det också som en utmaning till mig själv att ta mig tid att lämna en kommentar när jag är inne och hälsar på hos någon :)
      Anna

      Radera
  3. Håller helt med dig! En kommentar kan göra någon så glad, då den får bekräftat att man gjort något bra eller fint och att andra faktisk kanske fått inspiration från en eller snappat upp något användbart!
    Och det är alltid trevlig att se att någon tagit sig tiden att lämna ett avtryck (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pernilla, det är så roligt med ett hej i bloggen! Och glad blev jag när jag kunde kika in i din blogg och såg den fina filten du gjort till en behövande nyfödd i Etiopien! Jag tycker så mycket om välgörenhetsprojekt både i Sverige och utomlands. Och fantastiskt generöst av Sandnes Garn att stå för garnet till filtarna, sånt gör det möjligt för många fler att bidra!
      Anna

      Radera
  4. Jag tycker att du ska fortsätta blogga!
    Jag har inte riktigt förstått bloglovin, men jag har din blogg i en av mina blogglistor på min blogg så då ser jag när det kommer nya inlägg. Fungerar jättebra för mig och lätt att ha det samlat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erika,
      Tack för din uppmuntran! Bloglovin' är lättare i mobilen som app tycker jag än via webben, där blir jag mest förvirrad ;) Men att ha en blogglista är ju en jättebra idé för att hålla reda på bloggar! Och så kan man samtidigt tipsa andra om bloggar man själv följer. Jag har hittat många trevliga hantverksbloggar på det sättet :)
      Anna

      Radera