söndag 12 januari 2014

Lär dig sticka och sticka en tvättlapp

Det är så sällan jag stickar. Eller alltså, jag har inte stickat sedan tidigt i höstas så sällan är en underdrift ;) Men härom dagen råkade jag ramla över ett mönster på en lättstickad tvättlapp och tänkte att det var dags att damma av stickkunskaperna. Jag stickade ju faktiskt en kofta till dottern tidigt i höstas utan några större problem så en tvättlapp tänkte jag att jag skulle klara av.


tvättlapp i bomull
Tvättlapp stickad i bomullsgarn


Inte föga förvånande kom jag inte ens ihåg hur man lade upp maskor på stickorna ;) Tur att youtube finns! För er andra som lätt glömmer, och för mig själv i framtiden till nästa gång jag glömt kommer en liten stickskola med länkar till det man behöver kunna för de vanligaste stickningarna.

För att lägga upp maskor finns det två sätt, det enklaste är att börja med en ögla och lägga upp som videon här visar. Jag hade tänkt lägga in det som ett "klicka på"-klipp men videofunktionen samarbetar inte med mig just nu så det får bli klickbaara länkar istället.

När man lägger upp två maskor är det smart att göra det om båda stickorna. Varför kanske man frågar sig, men det är för att maskorna annars blir väldigt hårda och stickningen kommer att bli för hård i nederkant och dra ihop sig. Lägger man upp om två stickor blir maskorna lagom lösa och arbetet håller formen det ska i nederkant.

Två sorters maskor är bra att kunna när man stickar eftersom de används heeela tiden. Det är räta maskor och aviga maskor.

Till exempel när man ska slätsticka, vanligt när man stickar kläder bland annat så stickar man vartannat varv med räta och aviga maskor. Då blir det den här fina v-formen på stickningen. Helt klart min favorit! 


slätsticka
Slätstickning


I tvättlappen fick jag också använda mig av moss-stickning som jag inte hört talas om tidigare, ser också väldigt fint ut! Då stickar man varannan maska rät och avig och när man börjar på nästa varv får man hålla koll så rät kommer över avig och vice versa.


mossstickning
Moss-stickning


Det är ju också bra om man vet hur man ska maska av arbetet sedan när det är färdigt! Här finns en video på hur man maskar av.

Jag valde att virka en ögla på min tvättlapp så det är lätt att hänga upp den :) Virkad i garnet drops paris, 100% bomull och sticknål 5 blev tvättlappen fantastiskt mjuk och skön! Kommer nog att använda den som ansiktshandduk framöver.


Virkad ögla att hänga upp tvättlappen med


Ifall det inte syns helt bra på bilderna är garnet pistasch-grönt, underbar färg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar