lördag 31 maj 2014

Tröja med raglanskärning

Jag har ganska länge funderat på om jag tycker bäst om den klassiska tröjskärningen eller raglanskärningen men kan inte bestämma mig. Svaret är nog att det beror på vilka tyger som kombineras. Singoallaklänningarna jag sytt i vävt tyg och i jerseytyg här nyligen är en typ av raglanklänning, singoallor går nog inte att sy utan raglan...? 

Vaaad är då raglan kanske ni undrar - en raglanärm går från halslinningen och ner med diagonala sömmar, till skillnad från den klassiska tröjskärningen (tänk t-shirt) där tröjans fram- och bakstycken är ihopsydda över axeln och ärmen är påsydd längst ut på axeln.

Jag har nu sytt min första tröja med raglanskärning och JÖSSES så knasigt det blev! Istället för mudd i halsen tänkte jag att jag skulle göra knäppning i den ena av raglansömmarna på framsidan. Har sett så många fina tröjor med raglanknäppning och tänkte att jag vill också! Bestämde mig för att sy fast kantbandet med dekorsöm, upptäckte att det inte var tvärenkelt att sy kantbandet hela vägen upp i raglanen vilket resulterade i att jag råkade gena lite... Insåg inte direkt vad det innebar utan började klämma fast knapparna. Inser att jag ju genat bort en del av halsen - sista knappen har går alltså inte att sätta dit eftersom det inte finns något tyg!! Oj!!

När tröjan var färdig inser jag att dekorsömmen blev riktigt FUL att ha vid kantbandet. Lägger tröjan längst ner i högen med syprojekt och försöker förtränga att den finns ;) Den låg och vilade till sig en vecka eller så innan jag ens orkade ta tag i att sprätta bort dekorsömmen och försöka sy dit en tvillingsöm - vilket ju var något av en utmaning då knapparna sitter där de sitter. Det blev hjälpligt tillslut och tröjan ska nog bli använd någon gång i alla fall. Förutom själva raglanknäppningen är jag väldigt nöjd med tygkombinationerna! Nästa raglan blir ingen knäppning ;)


raglanskärning
Tröja med raglanskärning och knäppning i raglanen


Det syns inte väldigt tydligt på bilden men framstycket går alltså inte upp till den blå knappen utan bara till den röda! Jag råkade verkligen gena ordentligt med kantbandet!! Den blå knappen satte jag dit som dekoration för att det inte skulle se helt knasigt ut ;)

Jag ger inte upp raglanskärningen riktigt än utan har tänkt ut en ny tygkombination. Tänkte bland annat återanvända ett av mina favoritlinnen som inte riktigt passar längre. Älskar färgen och har ett (eller egentligen flera) tyger som matchar fint!


återanvänd kläder i sömnad
Mitt gamla linne


Ett turkost linne i storlek S ska snart bli en tröja i storlek 86 :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar