torsdag 15 maj 2014

Mitt första sy-LAN

Ni vet LAN. Grabbar (nästan alltid) som bär med sig sina datorer hem till någon och sitter och spelar och har roligt hur länge som helst? Visste ni att det finns sy-lan (syträff)? Tjejjer (nästan alltid) som tar med sig sina symaskiner, mönster och tyger och sitter och syr tillsammans har har hur roligt som helst. I söndags var jag på mitt första sy-lan. Och vilken grej!!

Vi var fyra stycken som samlades i en kvarterslokal här i närheten och hade en HEL dag tillsammans där vi fikade, sydde, pratade, ritade mönster, tittade på tyger, gav varandra inspiration och delade med oss av tips. Vilken boost med syglädje det var! Jag längtar redan till nästa gång vi ses! :)



Jag sitter vid min overlock och syr pyjamasbyxor


Jag hade tänkt att jag skulle klippa ut massor av saker så att jag kunde sitta och sy ihop allting när vi sågs. Men nu blev det ju inte så eftersom vi hade sjukstuga här hemma innan. Tack och lov att jag hann bli frisk och ordentligt smittfri innan syträffen - förstå hur besviken jag hade blivit annars!! Innan jag skulle åka skar jag ut en tröja och ett par byxor som jag tänkte skulle bli en pyjamas till dottern. Packade ner ett par mönster och några olika tyger också ifall jag skulle hinna mera.

Jag var lite skeptisk först till pyjamasen, framförallt tyget till tröjan hade jag inte bestämt mig för om jag egentligen gillade eller inte. Men när den blev färdig var jag så nöjd! De blå ränderna i byxorna matchar tröjans blå färg precis och jag är så glad att jag sydde ihop setet även om jag var tveksam. Dottern har använt pyamasen sedan den blev klar :) Det säger en del om hur nöjd jag blev ;)



sy en tvådelad pyjamas
Pyjamas i storlek 80/86

sy en pyjamas
Randiga byxor som matchar tröjan


Pyjamasen sitter finfint på dottern och jag blir både glad och stolt när jag ser henne i den :) När jag var klar med pyjamasen så var det tid kvar innan jag behövde gå hem och jag bestämde mig för att prova sy en singoallaklänning i jersey. Det är lättare att sy i jersey än vävt tyg, man behöver nåla mycket mindre och allting är enklare. Det blir också väldigt fint även om jag tycker att det blir en annan känsla i klänningen när det är jersey.



singoalla klänning jersey
Singoallaklänning i storlek 86


Ljus och somrig klänning med fåglar och prickar :)


Prickiga ärmar i matchande rosa

Och volang i samma tyg som ärmarna


Dottern är som en liten prinsessa i den här ljusa klänningen. Och jag konstaterar att även om singoallaklänningen tar mycket längre tid att sy än de vanliga klänningarna jag har sytt så blir det verkligen fint med allt det där rynket kring halsen!

En tröja, ett par byxor och en klänning är bra sömnad på EN dag! Men vilken skillnad det är när man sitter ostört och syr i flera timmar ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar