onsdag 28 maj 2014

Pysslandet som hobby

Jag tänker ofta att allt pysslande och syande blev ett stort intresse strax innan jag fick barn, men det stämmer inte riktigt inser jag ofta. Pyssel i olika former har alltid varit en stor del av mitt liv, allt ifrån ljus- och tvåtgjutning till sömnad, klipp och klistra till målande. I olika perioder har olika saker varit mer och mindre intressanta men någon form av pyssel och skapande har jag alltid hållit på med. Det är egentligen bara virkningen och stickningen som är ny som intresse som jag lärde mig strax innan dottern föddes.

Det som idag fick mig att tänka på sådant jag pysslade med tidigare var två kuddar som dottern verkligen tycker om att leka med. För många år och två flytter sedan hade jag ett japan-inspirerat vardagsrum. Och eftersom jag ville att man skulle sitta på golvet i japansk stil så letade jag efter japanska sittkuddar. Fann inte direkt några jag var nöjd med så jag köpte sex tjocka kuddar från IKEA (72x72 cm och välstoppade så de är sköna att sitta på). Sydde mig sex svarta kuddfodral och valde ut sex japanska tecken jag tycker är vackra och målade på med textilfärg :) Två av kuddarna har jag kvar än idag och dottern tycker som sagt att de är väldigt roliga att leka med och klättra på.


japanska sittkuddar
Sittkuddar i japansk stil


Så enkelt egentligen och så blir det som man vill. De här kuddarna är bland de första dragkedjorna jag sydde förresten och jag minns hur meckigt jag tyckte att det var. Idag har jag lärt mig hur man "ska" sy dragkedjor och det är ju såklart mycket enklare om man syr i rätt ordning när man ska ha en dragkedja :)

Jag ska leta fram lite bilder på gammalt men roligt pyssel att tipsa om :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar