fredag 2 maj 2014

Sy shorts till soliga dagar

Igår eftermiddag tittade solen fram lite. Det var fortfarande ganska kyligt och väldigt blåsigt ute men det var i alla fall sol. Och när vi satt inne kändes det lite som vår igen :) Jag fick lite inspiration till syande och istället för att gå och lägga mig i tid när dottern väl somnat så djupt att jag inte behövde gå in och vyssja henne med jämna mellanrum så satte jag mig vid symaskinen.

Om det snart är sommar så behövs det ju ett par shorts! Hade ingen aning först om vilket tyg jag skulle använda - först tänkte jag något mörkt så det tåls att sittas på ordentligt utan att bli för smutsigt. Men så tänkte jag att sitter hon ute i sandlådan spelar det ingen roll om det är ett ganska mörkt eller ljust tyg, smutsigt blir det ändå och vi har ju tvättmaskin. Sen tycker jag ju att ljusa shorts är så somrigt! Valet föll på ett tyg med vita och limegröna ränder. 


shorts till barn
Ett par sommarshorts


Jag tycker ganska mycket om att sy i ränder. Kanske för att jag verkligen tycker om randigt, men kanske också för att jag gillar att det är lite noga med mönsterpassningen. Det är ju snyggt om ränderna fortsätter över sömmarna :)


sy shorts mönster
Shortsens baksida


Ser ni den formidabla mönsterpassningen bak också? Så nöjd :D Det återstår att prova shortsen också, förhoppningsvis sitter de bra och benen är så långa som jag tänkte att de skulle vara. Det är inte riktigt dags att börja använda shortsen än, men man får passa på när inspirationen kommer!


Nåla noga är viktigt för mönsterpassning


Jag nålar förresten aldrig så mycket som när jag ska mönsterpassa. Ens en millimeters förskjutning syns ju så tydligt när det är ränder!


Dekorsöm i fållen på benet


Jag valde att använda mig av en dekorsöm istället för tvillingnål när jag fållade shortsbenen, tycker att det blir en fin detalj :) Använde mig av samma söm uppe i midjan fö att få lite enhetlig känsla. De här shortsen är med resår istället för mudd som jag oftast använder mig av när jag gör byxor. Jag har två tankar om resår vs mudd. Resår kräver så mycket mer arbete och tid än muddning! Och resår ger en helt annan och nättare känsla. Jag förstår verkligen att det är resår man använder till shorts och tajts!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar