måndag 18 mars 2013

Sy egna dregglisar

Det är så roligt att prova nya projekt och efter ett par veckor när jag framförallt virkat kände jag att jag gärna skulle vilja sy något igen. Projektet blev dregglisar, dregelhaklappar eller vad man nu vill kalla det. Dregglisar tycker jag är ett utmärkt namn, poängen är ju att de ska samla upp allt dregel och sickel och allehanda saker som kommer ur bebisens/barnets mun ;) En bekant tipsade mig när vi var i affären och tittade på barnkläder att dregglisar med fleece-baksida eller annan tjockare baksida är bättre än de tunna i bara bomull eftersom de tjockare dregglisarna har bättre uppsugningsförmåga.

En annan kompis som syr både mössor och dregglisar syr sina med fleecebaksida. Jag bestämde mig för att jag ville sy mina med frottébaksida. Det kändes som att det passade mig, plus att jag hade en handduk från IKEA liggandes hemma som bara bad om att få bli isärklippt och pysslad med ;) Maken var inte helt förtjust i hur tunn den handduken var och istället för att den skulle ligga helt oanvänd i lådan så kunde det ju bli något roligare av den.

Baksidan i frotté alltså, framsidan valde jag att göra i trikå, jag vet inte vad som är bäst egentligen i och med att jag inte hunnit prova, men jag tänkte att dels är trikå mjukare än tätvävd mönstrad bomull och borde därför suga upp allt mycket bättre, dels finns det sååååå oändligt många fina och inspirerande trikåtyger som jag bara väntade på en anledning att köpa! Det är helt fantastiskt dessutom att man kan köpa några decimeter av tygerna bara och ändå räcker det till så många små saker. Jag köpte 30cm vardera av två olika trikåtyger när jag var på Ohlssons Tyger & Stuvar i förra veckan, det blir lätt 6-8 dregglisar av vardera om man skulle vilja det.





Det orangea tyget med stjärnor klippte jag ifrån med tanken att få så ut många dregglisar som möjligt, det blå däremot tyckte jag skulle passa bättre om bilarna gick på rätt håll vilket innebär lite mer tygspill men å andra sidan ville jag inte att bilarna skulle gå på diagonalen så det fick det ju vara värt.

Jag klippte ut bakstycken och framstycken till en av varje till att börja med. När man syr i trikå är det viktigt att nåla... Nåla, nåla, nåla så att tyget inte stretchar iväg hur långt som helst och allt blir snett och vint. Jag är ingen nålfantast men börjar väl så smått vänja mig vid att de är ett nödvändigt ont. Vanliga dregglisar som man köper är ofta sydda med sömmen på utsidan, jag sydde en på rätsida med söm på utsida och en på avigan som jag sedan vände så att sömmen hamnade på insidan. Jag har en vanlig symaskin och inte en sån där specialare med just den sömmen som man använder till dregglisar vilket innebär att synlig söm på min maskin är sicksack. Det blev inte alls lika fint som med dold söm eftersom det stretchade ut tyget lite så dold söm it is när jag syr :) Jag valde också att sy i vanliga knappar och göra knapphål istället för tryckknappar eftersom jag tyckte det såg charmigt ut.

Ska ordna mönstret in i datorn så kan jag dela med mig av det framöver :)

Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar