torsdag 28 mars 2013

Sy babyleksak

I morse när jag vaknade bara kliade det i fingrarna efter att få sy någonting till bebisen. Behövde ett litet projekt och bestämde mig för att sy en bebisleksak/prasselleksak som jag gått och funderat på länge. Jag valde att sy i trikå eftersom de enda sidenbanden jag hade hemma var ljusblå och det enda tyg som matchade var det blå trikåtyget. Det hade varit lättare med ett bomullstyg och planen framöver är nog att sy en ny och prova bomullstyg istället.


leksak bebis

Det färdiga resultatet blev bit och lekvänligt i alla fall och förhoppningsvis kommer de till användning!



Jag började med att klippa ut två fyrkanter av tyget och en lika stor fyrkant av en bit rullvadd. För att leksaken ska prassla klipper man ut en lika stor bit bakplåtspapper och lägger i mellan vadden och tygsidan. Förberedde sidenbanden och började sedan nåla ihop leksakerna. Kom ihåg att tyget nålas med avigan ut och vadden "utanför" så att det blir rätt när du vänder på fyrkanten! Sidenbanden viks på valfritt sätt och läggs mellan tygbitarna med ändarna utåt utanför kanten.


Jag valde att sy en leksak med osynlig söm (söm på insidan - leksaken till höger) och en leksak med söm på utsidan (leksaken till vänster). Utsidesömmen sydde jag på efter att ha vänt leksaken. Söm på utsidan blir inte riktigt bra med trikåtyg eftersom det stretchar och drar ut sig lite på ett sätt jag inte gillar. Föredrar definitivt den leksaken som har sömmen på insidan!

Väldigt enkel och trevlig leksak att göra själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar