måndag 17 mars 2014

Trainingpants till dottern

Sedan dottern var fyra månader har vi rutinpottat henne - det vill säga satt henne på pottan rutinmässigt när vi vet att hon brukar kissa. Till exempel när hon sovit eller ätit eller när vi tycker hon verkar bajsnödig. Vi har varit olika nogranna i perioder och dottern har varit olika medgörlig i perioder (ibland har hon helt enkelt vägrat vilket är vanligt i olika utvecklingsfaser).

Vi är inga experter på rutinpottning eller EC och hade kanske kunnat läsa in oss mer på ämnet eller göra annorlunda - men jag kände att det inte riktigt behöves, så som vi gjort har fungerat fint för oss och det är det viktigaste :) Det fungerar nog väldigt olika för alla ändå! Ibland har jag letat efter tips och inspiration online och ofta har bästaste Es kloka lillasyster Y varit en stor inspirationskälla till det här med rutinpottning.

Till exempel när jag funderade mycket över det här med betingningsljud vid pottning satte Y så bra ord på varför betingning i pottsammanhang inte alls behöver vara någonting negativt. Jag funderade kring det här med att kissa på kommando som jag kopplar ihop med hundvalpar - där följs "kssss" oftast av att valpen kissar och så kommer den en hel massa beröm. Vilket jag tyckte kändes fel - jag ville ju inte ge dottern prestationsångest på pottan! Men så glasklart när Y skrev det - man struntar ju helt enkelt i berömningsdelen. Jag är helt av åsikten att det inte ska ligga något prestationskrav i att gå på pottan - det är inte duktigt om det kommer någotning eller oduktigt om det inte kommer någonting i pottan. Det är ju inte så att maken står och jublar och klappar händerna när jag varit på toaletten och kissat... Ni förstår hur jag menar :) 

Att gå på pottan är en naturlig del av livet - precis som att dottern gärna får sitta och äta sin mat själv eller välja vad hon vill leka med - och behöver alltså inte berömmas och värderas hit och dit. Om ni är nyfikna på hur Y resonerade kan ni läsa själva i hennes blogg :)

I alla fall så har ju det här rutinpottandet (med "skönt att kissa/bajsa i pottan" och "här kan du kissa/bajsa om du behöver") blivit en naturlig del i rutinen här hemma. Ibland slarvar jag och ibland är jag lite mer uppmärksam på dotterns signaler. Hon kissar 8 gånger av 10 när hon sitter på pottan, även om jag ibland varit lite långsam så hon hunnit kissa det första i blöjan så kissar hon färdigt  i pottan. Och hur vet jag det? Jo ibland har jag bara bytt blöja utan att potta henne eftersom det varit så mycket kiss i blöjan. Fem minuter senare är den torra blöjan kissig... Då har jag alltså missat en kissning och vid den andra kissningen som jag uppmärksammat bara bytt blöja istället för att låta henne kissa. Numer sätter jag henne alltid på pottan när vi byter blöja. Är hon inte kissnödig studsar hon nämligen upp lika snabbt igen, mycket enklare att låta henne bestämma om hon behöver kissa eller inte ;) 

Bajs är jag bättre på att upptäcka när hon behöver och nästan alla gånger hamnar det i pottan. Som regel är det så att hamnar det i blöjan är det för att jag suttit och funderat för länge om vi ska gå till pottan mitt i maten. Dottern ger väl upp och gör i blöjan när jag inte tar med henne till pottan ;)

I alla fall så i omgångar fungerar det så fantastiskt bra med pottandet att det går väldigt få blöjor på en dag och det ofta i blöjorna bara är småskvättar med kiss. Känns så meningslöst att slänga en blöja med pyttelite kiss i - samtidigt som jag inte kan förmå mig att sätta på den igen efter att ha tagit av den om det är lite kiss i den... Då är trainingpants en fantastisk uppfinning. En trosa med inlägg som suger upp den där lilla kissningen så att det inte hamnar överallt. Man får byta trosor ofta men det känns bättre att tvätta många trosor än att slänga flera blöjor med bara liiiite kiss i. Det känns alltså som att man har kissat på sig, men kisset stannar i trosan istället för att hamna i soffan eller byxorna eller var barnet nu befinner sig. Förhoppningen är att dottern ska signalera lite tydligare också när hon är kissnödig om det inte är sådär jättemysigt att kissa på sig.

Jag tänkte såklart sy egna trainingpants, ritade mönster och sydde min första trainingpants. Provade och insåg att jag ritat mönster efter storlek 86 som är det vi köper till dottern numer (tillsammans med storlek 80, en och två storlekar större för att hon ska kunna använda kläderna länge), men det är ju definitivt inte den storlek hon har på trosor utan blöja! ;) Trainingpantsen (träningstrosorna) var alltså lite stora som ni förstår. Ska justera omkretsen i midjan lite så de sitter åt bättre och testa igen!



sy egna träningstrosor
Trainingpants med inlägg


Det röda ni ser är alltså inlägget :) Jag valde att mudda både midja och ben på de här trainingpantsen även om jag funderade på att kanske benmudden skulle vara lite obekväm med sömmen mot benen. Det är ju inte så att dottern beklagade sig direkt men jag ska i alla fall prova sy med en vikresår istället och se om det blir stor skillnad. Tror faktiskt att det kan sitta lite bättre.

I övrigt hoppas jag på att trainingpants kommer att bli välanvänt här hemma framöver!

Och för er som är nyfikna på det här med EC och rutinpottning kan jag tipsa om sidan Blöjfri Bebis där det finns oändligt med användbar information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar