måndag 24 mars 2014

Klänning med geishor - mönsterjusterad

Nu har jag hunnit justera mitt klänningsmönster och provsytt en klänning efter det nya mönstret. Jag minskade halsen, breddade under armarna och provade att korta av längden lite eftersom maken tyckte att den första klänningen var i kortaste laget.



sy klänning jersey
Klänning efter eget mönster i storlek 86


Jag valde att prova göra klänningen med vita ärmar istället för mönstrade och tycker att det blev väldigt fint :) Jag har också monterat tvillingnålen på min vanliga symaskin så nu fållar jag ärmar och nederkanten på klänningen med tvillingnål istället för dubbel raksöm. Lite snabbare, lite smidigare och mycket stretchigare!



klänning geishor
Klänning med Japan-inspirerad tyg


Hur blev den här klänningen i storlek då? Jag justerade lite väl generöst på alls jag skulle justera. Halsen blev lite väl tajt men kommer att fungera till storlek 86 eftersom det är mudd som är väldigt stretchig. Klänningen blev lite för vid över kroppen och lite för kort för mitt tycke. Ska justera tillbaka lite med andra ord! Det blev däremot en klänning som kommer att komma till användning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar