söndag 30 mars 2014

Mumsiga fyllda bullar

När jag hade kakboken Sju sorters kakor framme råkade jag bläddra förbi ett recept på fyllda bullar. Jag hade köpt jäst och bestämt att jag skulle baka vanliga bullar men när jag såg det här receptet behövde jag verkligen prova. Kanske för att den första fyllda bullen var en vaniljbulle... Jag ÄLSKAR vaniljbullar med strösocker på!!



baka godaste bullarna
Här ska bakas fyllda bullar


Receptet är enkelt men man får passa sig lite med mjölmängden skulle jag våga påstå. Jag gjorde dubbel sats direkt eftersom jag inte orkade dela på jästen och då ska det vara 16 dl mjöl sammanlagt. Jag fick i 12 dl sedan var degen verkligen färdigmjölad! Jag vet inte om jag råkade packa mina decilitrar lite väl hårt så att det var därför det inte rymdes mer mjöl i degen men jag kan rekommendera att röra ihop allt eftersom och inte lägga i för mycket mjöl från början.

Hur blev bullarna då och vad valde jag att fylla dem med? Först vill jag säga att bulldegen var fantastiskt lättjobbad och jag tyckte att den skiljde sig mycket från vanlig bulldeg - till det bättre! Ska nog prova baka vanliga bullar på det här receptet också så småningom.

Jag delade degen i tre delar och provade tre sorters fyllningar. Den första enligt receptet - bara marsankräm i och sedan socker på när den väl var gräddad. Den andra bullen gjorde jag också enligt recept i boken - med mandelmassa och kardemumma i. Den tredje valde jag att göra med choklad - fanns inte i boken men eftersom maken älskar choklad och framförallt chokladbullar kunde jag ju inte stå och baka tre sorters bullar och ingen med choklad! Jag hade kvar ljusa chokladknappar från när jag bakade maffiga chokladcupcakes som jag tyckte skulle passa bra i bullar eftersom de inte behövs hackas. Jag tyckte däremot att jag hade för lite av dem när jag hällde upp dem i en skål så jag hackade lite mörk bakchoklad också. Blandade all choklad direkt i bulldegen för att undvika att all choklad skulle bli en enda klump i mitten.



vaniljbullar chokladbullar
Fyllda bullar


I receptet står förresten att bullarna ska gräddas tio minuter... Jag gräddade mina 6-7 minuter bara och sen var de färdiga. Så håll koll när ni gräddar bullarna - mina hade varit väldigt brända om jag tagit ut dem tidigare!

Och smaken då... Alla bullarna blev så goda! Vaniljbullarna var nog min favorit, men så är jag väldigt svag för just sockrade vaniljbullar :) Mandelmassebullarna med kardemumma smakade väldigt mycket semla vilket ju inte är så konstigt. De var goda men hade nog varit godare om jag gjort små kulor av mandelmassan och blandat i degen så den varit lite mer utspridd, en mandelmasseklump i mitten av bullen var ju sådär. Chokladbullarna blev fantastiska! Helt klart makens och hans kompisars favorit och den är väldigt nära att konkurrera med vaniljbullen för min del. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar