lördag 29 mars 2014

Hemmasydda tygblöjor

Bestämde mig för att prova sy egna tygblöjor, dels tycker jag att det är trevligt ur miljösynpunkt, dels känns det betydligt mer hygieniskt och allergivänligt för små barnrumpor. Jag har inte kommit mig för att köpa någon färdig tygblöja än, det finns så många att välja bland och det verkar som att de flesta fått prova sig fram för att hitta en modell som de tycker passar. Jag tänkte att kanske är det enklare att bara sy en egen tygblöja ;)

Jag valde att använda mig av Ottobres gratismönster för tygblöjor till mitt första försök. Smidigt med en PDF man skriver  ut och klistrar ihop mönsterdelarna så är det bara att börja direkt. Problemet började direkt med att kontrollrutan på mönstret mätte 4,7cm istället för 5,1cm. Vet inte om det faktiskt är PDFen som inte stämmer eller om min skrivare skrev ut mönstret mindre än vad det egentligen är. Jag valde att prova det mönstret ändå (blir lite drygt 3 cm kortare och lite smalare med den minskningen på kontrollrutan).

Av bara farten vändsydde jag blöjan som jag gör med nästan allting annat jag syr ;) I mönstret ser blöjan inte vändsydd ut och jag ska nog prova den varianten också. Jag följde mönstret helt förutom att jag valde att inte ha dubbla rader med kardborre, såg inte riktigt nyttan med det. 



tygblöja ottobre mönster gratis
Första tygblöjan efter Ottobres mönster


Som ni ser så ser blöjan lite väl lös ut i benen, och det ÄR den! Enligt mönstret ska resåren kring benen vara 25 cm har jag för mig, jag valde att korta med fyra centimeter för att kompensera mönsterminskningen i utskriften. Jag borde minskat ner till kanske 16 cm för at det skulle blivit bra... Vi har provat använda blöjan och den sitter jättebra i storleken förutom just i benen. Det håller inte tätt eftersom den sitter för löst ;) Jag ska sprätta vändhålett tänkte jag och sprätta resåren för att korta den. Känns egentligen liiiite omotiverande, det är så tråkigt och så mycket jobb med att sprätta, men det kan det vara värt för att kunna använda blöjan :)


gratis mönster tygblöja
Närbild på knäppning och resår bak på blöjan


Resåren som sitter i ryggen på blöjan lyckades jag däremot korta så den blev lagom och bra passform Jag har förresten sytt alla resårer på innertyget för att inte sy i onödan i yttertyget - då finns ju risken att det blir läckage ;)



sy en egen tygblöja
Tygblöjan helt utvikt


På insidan valde jag att använda röd bambubomull med sjärnmönster. Allergivänligt, 100% naturmaterial mot huden och riktigt mjukt och skönt! Själva uppsugningsdelen inuti blöjan är två lager bambufleece med ett lager frotté emellan, tänkte att frottén emellan borde hålla isär fleecelagren lite så att blöjan torkar snabbare/bättre.

Jag har redan laddat hem och skrivit ut ett annat mönster på tygblöjor som jag ska prova och jämföra med det här mönstret, får se vilket jag gillar bäst :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar