torsdag 13 mars 2014

Chokladbiskvier med smak av nougat

Jag fortsätter på inslaget spår att skämma bort maken med bakat i chokladformat. Såg ett recept på nougatbiskvier och blev nyfiken på att prova. De innehåller nämligen dubbelnougat som jag är så vansinnigt svag för. 



chokladbiskvier
Nougatbiskvier med vit och mörk choklad


Biskvier är enklare att göra än man kanske tror innan man testat. Det är lite jobb eftersom det är tre olika moment innan kakan är färdig, men det är inte svårt. Den här gången gräddade jag själva mandelbotten dagen innan jag monterade biskvierna eftersom jag inte hann göra klart på samma dag ;)



baka snygga kakor
Snygga biskvier smakar godare :)


Jag passade på att göra både med vit och mörk choklad och dekorerade de vita biskvierna lite. Dekorerade bakverk är vackert! Och kanske blir de lite godare att äta ;)

Vad får biskvierna för betyg då? Jag är inte helt såld på receptet. Själva mandelbottnarna betedde sig inte riktigt som de brukar göra i mitt vanliga recept - de här flöt inte ut av sig själva till fina cirklar utan jag fick trycka till dem halvvägs genom gräddningen. Kan ha berott på att ägget jag använde var ganska litet i storleken och att det därför blev för lite äggvita. Själva fyllningen tyckte jag var lite för fet och smaklös för min smak - den gjorde sig däremot betydligt bättre i kombination med mandelbottnen och chokladen ovanpå. 

Ska prova baka mitt eget recept och se om de  biskvierna verkligen är så goda som jag minns - kanske är jag överdrivet kritisk till dessa bara för att jag minns "mina" biskvier som så mycket godare ;)

Maken tyckte i alla fall att de här biskvierna var goda! Han som inte ens brukar gilla småkakor gillade verkligen att biskvin är som en blandning mellan småkaka och cupcake. Nu låter det kanske som att han tycker att allt jag bakar är väldigt gott. Tro mig, det gör han inte ;) Jag har bara haft tur tre gånger i rad och bakat saker som faktiskt fallit honom i smaken :) Kanske i och för sig för att jag bakat sådant som jag vet att han gillar, i vanliga fall bakar jag sådant som jag gillar och vi har inte riktigt samma smak när det gäller bakverk ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar