fredag 1 november 2013

Sy en egen haklapp

Jag tycker det är fantastiskt trevligt med små-projekt emellanåt. Eller sånna dära "jaggördetsjälvförattjagkan"-projekt. Till exempel att sy en egen haklapp. Alltså, det är ju verkligen inget som ruinerar en att köpa en liten haklapp. Men det är ju oändligt mycket roligare att ha en som man gjort själv. Och det är ju oändligt mycket roligare att sy en själv än att gå till affären. Även om jag finner ett visst nöje i även det sedan jag blev mamma, shopping alltså. Men alltså - gördetsjälv är roligt :)

För några veckor sedan köpte jag billig vaxduk för att jag tänkte testa sy necessärer. Har inte fått tummen ur när det gäller necessärerna, men ikväll satte jag saxen i vaxduken och sydde mig en haklapp. Eller, haklappen är till dottern alltså. Det var mycket enklare att sy i vaxduk än jag trodde. Och som tur var hade jag kantband hemma att använda. Och resultatet? Ahhh. Jag är nöjd och vi använde den bara några minuter efter den var färdig. Så enkelt att tvätta av den efteråt jämfört med de två andra vi har som är en i frotté och en i något tygliknande!


sy en haklapp med ficka
Haklapp efter eget mönster


Först hade jag tänkt ha den mörkgröna som botten och den ljusgröna som ficka, men det här blev nog minst lika bra.Valde länge mellan tryckknapp och kardborreknäppning men det blev kardborre. 


Med ficka för uppsamling av mat


Haklappen var fantastiskt rolig att sy! Till och med så rolig att jag kan tänka mig att sälja om du skulle vara intresserad :) Vaxdukarna jag har hemma är mörkgrön, ljusgrön, mörklila, ljuslila och genomskinlig.


Kantbandar


Kantbandet var väldigt trevligt att sy på visade det sig, ett tips är att "förböja" kantbandet där haklappen svänger innan du syr på det, då blir det superenkelt att sy på det!


do it yourself bib
Ihopknäppt haklapp


Bildbombar lite bara för att jag blev så glad av färgkombinationen! :)

Om du vill sy en egen haklapp börjar du med att rita ut mönstret och klippa ut delarna. Tänk på att fickan ska vara lite bredare i överkant än själva haklappen för att den ska öppna sig lite, men det räcker med att den är lite bredare bara.

Sy först fast kantbandet på fickan. Jag valde sen att sy fast fickan på haklappen innan jag sydde fast kantbandet runt hela haklappen. Slutligen sydde jag dit kardborren.


Sy fast fickan före kantbandet så blir det lättare att sy kantbandet snyggt


Lycka till med haklapps-syandet!

2 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Nu har jag sytt min egen haklapp och det var ju faktiskt jätteenkelt och kul! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att kunna tipsa och inspirera, tack för din kommentar och hoppas att din haklapp blir välanvänd :)

      Radera