onsdag 13 november 2013

Afrikanskt tema: Marockansk efterrätt

För ett tag sedan hade vi afrikanskt tema på maten på bokklubben jag är med i. Det bjöds på sjukt mycket god och spännande mat som jag inte hade smakat tidigare. Mitt bidrag till kvällen var efterrätten, en marockansk filodegssnurra - m'hanncha. När jag började med baket bestämde jag mig för att följa receptet till punkt och pricka. Det är nämligen något jag inte gör i vanliga fall...

Jag lyckades inte mycket bättre den här gången ;) Helt plötsligt var jag igång och bytte ut ingredienser hejvilt, men det blev faktiskt en m'hanncha ändå, en väldigt god sådan också!



marockansk filodegssnurra recept
M'hanncha - marockansk filodegssnurra


Orginalreceptet hittar du på icas hemsida men såhär gjorde jag:

500g mandelmassa (minus en smakbit, eller ok, två smakbitar)
2 ägg
100g smör
250g fikon
1/2 tsk kardemumma, stött i mortel så den inte var helt pulvrig
Finrivet skal från 1/2 apelsin, och en skvätt apelsinsaft när jag ändå höll på
Nästan 2 dl rostade och skalade hasselnötter
1 fp filodeg (6 plattor)
Lite socker

Och 75g smör att pensla filodegen med.


Sen gjorde jag som i receptet, rev mandelmassan och vispade ihop med äggen innan jag slängde i smöret, hackade fikon, kardemumma, apelsinmojjet och hasselnötterna (grovhackade). Jag penslade filodegsarken med smör först och rullade sedan in smeten, penslade med smör och strödde socker ovanpå. När det gällde värmen gjorde jag faktiskt som man skulle, 200grader i 10 minuter, sedan resterande 20 minuter i 175 grader.

Det var lite pill med monteringen, men oj så god den blev! Kan verkligen rekommenderas att provas, men bara om man gillar fikon, för det är mycket fikon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar