måndag 25 november 2013

Sy efter behov - dregglisar

Det är fantastiskt praktiskt att kunna sy! Vet inte hur ofta jag tänker det! Min symaskin från IKEA har återigen levererat fina stygn och igår kväll sydde jag ihop några dregglisar till dottern. Det var ju inte så länge sedan jag sydde dregglisar till henne när maken och jag konstaterat att vi hade alldeles för få, men nu har vi alltså återigen konstaterat att vi behöver fler!

Kan bero på att maken och jag har börjat smyganvända dregglisarna som haklapp när det serveras gröt till frukost. Dottern har en halvblöt dregglis på sig som kanske hade kunnat torka och användas igen men vips slapp vi tvätta en haklapp när dregglisen fick sitta kvar över frukost ;) Lathet. Och ja, jag ska väl egentligen erkänna att det är mer jag än maken som har satt det i system ;)



dregglis


Minns ni den molniga jackan jag sydde tidigare? Jag hade en liten bit kvar av molntyget och bestämde att hälften fick bli en dregglis :)


sy en egen dregglis


Det här tyget är återanvändning av en trikåklänning från Lindex som jag köpte begagnat billigt för ett tag sedan. Tyckte tyget var så fint att jag inte kunde låta bli att köpa klänningen och nu bestämde jag mig för att en dregglis passar ju bra att göra - då får jag se tyget ofta!



sy en bib


En dregglis som matchar ett par av dotterns haremsbyxor blev det också. Haremsbyxorna är förresten uppgraderade från pyjamasbyxor till dag-byxor :)

Den här gången valde jag att sätta frotté på baksidan av alla dregglisarna. Superbra uppsugningsförmåga! Jag hade kvar så det räckte precis till tre dregglisar och bestämde mig för att använda upp det. De första dregglisarna jag sydde använde jag frotté till och det tycker jag har fungerat fint. Har sedan dess konstaterat att om man använder dregglisarna mycket och tvättar ofta så är det smart att sicksacka frottén innan man syr ihop dregglisen. De jag sydde först har nämligen börjat repa upp sig efter alla tvättar och det har blivit ett par små hål vid sömmen. Så, den här gången sicksackade jag baksidorna av frotté noga :) Blir finfint det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar