lördag 21 juni 2014

Midsommarpresent - blommig sjal

Jag är med i en stor sygrupp på facebook och i den såg jag i början av året (typ januari) ett tips om någonting som kallades för midsommartokar. Sygruppen heter sytokar - och i midsommartokar är det en kvinna (D) som tagit initiativ och ordnat ett paketbyte. De som var intresserade kunde (i januari) gå med i midsommartoksgruppen och binda upp sig på ett paketbyte. Alla fick skicka ett meddelande där vi berättade om oss själva och vad vi tyckte om och vilken form av pyssel vi skulle göra (sy, virka eller något annat). D anonymiserade och delade ut meddelandena mellan alla som var med så att alla fick någon att skapa till. Vilket fantstiskt jobb va!

När jag läste min midsommartoks meddelande tänkte jag direkt på en sjal med diskreta blommor (blommor var temat på presenterna). Och färgerna bestämde jag mig för innan jag ens kollat om garnerna fanns... Mörkbrunt, dov lila och senapsgul tyckte min tok om. Letade ungefär tre månader innan jag av en slump hittade rätt garn ;) Det var inga enkla färger och framförallt inte att hitta alla tre färger i samma garnsort!!


Garnet drops cotton viscose var dock perfekt och har en fantastisk lyster i sig. Det visade sig också vara ganska halt att virka i så jag fick lära mig ett nytt sätt att fästa garnet för att knutarna inte skulle öppna sig ;)



virka sommarsjal
Sjal med diskreta blommor


Så här blev resultatet. En sjal att ha över axlarna i sommar, eller virad runt halsen om det känns kyligt. Jag är fantstiskt förtjust i färgerna :)



virka sjal midsommar blommor mönster
Diskreta blommor


Det är inte de bästa bilderna eftersom ljuset inte var det bästa, men jag fick brått att slå in, packa ner och skicka iväg paketet ;)

Paketen öppnades på midsommar och jag hoppades ju att min min tok skulle tycka om sjalen! :) Det gjorde hon! Jag tog tillfället i akt också att skriva ett gammalt hederligt handskrivet brev till henne eftersom jag så gärna ville berätta om processen innan sjalen blev färdig och hur jag fångades av hennes meddelande där hon beskrev sig själv. Brevet uppskattades också :) Och vet ni, jag fick ju också paket! :)) Sååå lyx att få paket till MIG! 

Om ni gillar rutorna jag använt i sjalen så finns det mönster här. Jag virkade till och med varv 4. Virkade ihop rutorna med luftmaskor (3 lm, nedtag i hörnen och i toppen på blombladen, 5 lm mellan rutorna). När sjalen var klar virkade jag en kant runtom med fastmaskor och picoter.

Och det gick så snabbt, jag minns hur jag i januari tänkte att det är ju lång tid vi har på oss! Men vips var det början av juni och dags att skicka iväg det vi skapat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar