torsdag 5 juni 2014

Andra gången gillt för raglan och funderingar kring storlekar

Skam den som ger sig, nog skulle jag få till en ordentlig raglantröja tänkte jag - och det fick jag! Minns ni sneak peaken på det turkosa linnet jag skulle förvandla till en tröja? Samtidigt som jag grejjade med den turkosa t-shirten skar jag också ut ärmar till en raglantröja och förvandlade linnet till fram- och bakstycken. T-shirten är redan välanvänd och jag är så nöjd! Enfärgad fram- och baksida i kombination med mönstrade ärmar är fantastiskt fint! Jag är så glad att jag på sistone köpt ett par enfärgade jerseytyger!! 

Ni kommer nog se en del liknande varianter framöver :) Den här tröjan är inte ens en vecka gammal men redan använd flitigt och tvättad!



T-shirt med raglanskärning


Det är förresten intressant det här med mönster och storlekar. Jag ritar ju alla mina mönster själv för att jag ska kunna sälja kläder sydda efter mönsterna. Men det händer att jag provar mönster från tidningar och den här raglantröjan är just ett sådant mönster. Det blir lika roligt varje gång... Jag vet inte hur många exempel jag har där  tröjor i samma storlek skiljer sig otroligt mycket åt i hur stora de är över bröstkorg och mage. Den här tröjan är exempelvis en storlek 86, men en väldigt smal sådan eftersom den inte är mycket större än en lindex-tröja i storlek 74 som dottern har. Över axlarna är den nog en 86a men i min mening definitivt inte över magen. Barnkläder ska inte vara tajta!!

Sådant får man tyvärr hålla lite koll på när man använder andras mönster, det var lite av den anledningen som jag började rita egna mönster. Minns ni kanske sjörövartröjorna jag sydde? 



sy egen tröja barn
Långärmad tröja med knäppning i hals


Den här pirattröjan är från tidningen ottobre, storlek 74. Är det en storlek 74? Njaaaa, det är nog närmare en storlek 80 egentligen om man tänker vidd över magen, eller nästan 86 kanske rent av ;) Eventuellt kan den bli lite väl kort om det ska räknas som en storlek 80/86.



sy egen tröja barn
Kortärmad tröja med kuvertringning


Den andra pirattröjan är en annan modell från ottobre med kuvertringning, storlek 74. Suuuuupertajt storlek 74 jämfört med tröjan ovan!! Jämfört med en köpeströja är det som en tajt 74a.

Svårt med storlekar! När jag ritat mina mönster har jag mätt köpeströjor över bröstvidden, jämfört med dotterns mått och ritat storlekarna så att de är rymliga - de behöver inte vara för stora, men de ska definitivt inte sitta tajt över en liten barnmage. Det är mycket lättare nu när jag har egna mönster och det blir bra varje gång :) Men såklart är det roligt att prova nya mönster även om man får ta risken att tröjorna inte kommer att kunna användas lika länge om det visar sig vara ett tajt mönster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar