torsdag 6 februari 2014

Virka ett hjärta

Till min senaste barnvagnsmobil (bild på hela barnvagnsmobilen kommer när den är levererad) virkade jag fram ett lite plattare hjärta som jag tänkte dela med mig av mönstret till :) Som ni ser är första delen av hjärtat lite inspirerat av de fina mormorsruteugglorna. I och för sig virkar man alla runda ökningar så här i mormorsrutevarianter, men jag fick idén när jag hade virkat ugglorna så jag vill gärna lämna inspirationscredits till dem!


virka hjärta mönster
Hjärta till barnvagnsmobil


Man virkar två likadana hjärtan (men bara hänge på det ena) och virkar ihop dem :)


Mönster virkat hjärta:

Börja med 4 lm och sm ihop till en ring
1. 14 hst i ringen
2. Virka mellan halvstolparna: 2 st i 1 x 7, 1 lm, 1 fm i senaste st, 2 st i 1 x 7
3. 1 fm, 1 hst, 2 st i 1, 2 dst i 1, 2 st i 1, 2 hst i 1, 2 fm i 1, sm. Flytta över till andra sidan hjärtat (börja i 6e maskan från spetsen) och virka 1 sm, 2 fm i 1, 2 hst i 1, 2 st i 1, 2 dst i 1, 2 st i 1, 1 hst, 1 fm, sm, avsluta och fäst tråden på första hjärtat, på andra fortsätter du med att virka ihop hjärtana.

Om du vill ha ett hänge på hjärtat virkar du in hänget (8 lm, sm i första lm)  i varv 3, antingen mellan de två dubbelstolparna om du vill ha hänget på hjärtats sida, eller efter sista fm i slutet av varv 3 om du vill ha hänget i mitten.

På varv två virkar man in hjärtats spets nertill, börja som det står i mönstret att virka 7 av stolpgrupperna, sedan virkar du en luftmaska och en fastmaska i den senaste stolpen du gjorde (se bild nedan). Virka sedan vidare med de sista 7 stolpgrupperna.



virka barnvagnsmobil
Luftmaskespetsen på hjärtas virkas ner i en stolpe



Det första hjärtat du virkar tar du av och fäster tråden på. När det andra hjärtat är färdigt så virkar du ihop de två hjärtarna. Jag lade hjärtana avig mot avig och virkade fastmaskor i den bakre bågen av maskorna. När du kommer till spetsen virkar du tre fastmaskor i luftmaskan så spetsen behåller sin form! Glöm inte stoppa hjärtat lite innan du virkar ihop det helt så det får en lite bulligare form.

Varför virka ihop med fastmaskor och inte smygmaskor? Jo, om du virkar med smygmaskor kommer maskan att lägga sig på den sida du virkar ifrån. Om du virkar med fastmaskor lägger sig maskan i mitten och bygger på i hjärtats storlek istället lika från båda håll. Mycket snyggare tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar