söndag 9 februari 2014

Pärlpyssel - pannunderlägg med pärlor

Minns ni plastpärlorna som användes flitigt när i alla fall jag var liten (och mellanstor för den delen)? Nabbipärlor kallar en del dem för, det finns ett märke som heter hama också (tror att det är nyare än nabbi) så man kan nog kalla dem för hamapärlor också.

Jag vet inte hur många pärlplattor jag gjorde som barn, några limmades i ram, andra ströks ihop med strykjärn. Jag kan avslöja att dessa fantastiska pärlor fortfarande är vanligt förekommande på förskolor och i fritidsverksamhet. Fantastiskt vilken finmotorik de utmanar till och möjlighet för barnen att använda fantasin och vara kreativa eller för den delen öva på att följa ett mönster.

Min mamma hade några pannunderlägg sydda av nabbipärlor och hon lärde mig hur man gjorde. För ett par år sedan när jag jobbade extra i fritidsverksamhet efter förskoleklassen, eller, det är ganska många år sedan nu! I alla fall, då var det några av barnen som var intresserade av pärlor men verkade redo för något svårare än pärlplattor. Jag dammade av pärlkunskaperna och lärde dem att sy pannunderlägg. Tog tillfället i akt att lära mig själv något nytt också och sydde efter mönster och gjorde pennskrin. Sååå fina och jag har kvar och använder dem än idag! Ska fota dem någon dag och visa och försöka hitta igen mönstret :)

Pannunderläggen har fått flytta med i alla fall och finns kvar i en av kökslådorna, tillsammans med skärbrädor och påsclips :) Väldigt förtjust i färgerna även om vi inte använder dem direkt ofta.


sy med nabbipärlor
Pannunderlägg av nabbipärlor

pyssla med hamapärlor
Jag gillar det randiga mönstret


Att sy med nabbi/hamapärlor är ett finfint pyssel att göra tillsammans med lite större barn, typ sådär femåringar och uppåt skulle jag rekommendera. I alla fall om man syr till exempel pannunderlägg med enkla mönster (ränder kanske) eller helt utan mönster. De där virrvarrsfärgglada pannunderläggen är underbara! Tyvärr är det ju av någon anledning som om barn har patent på att få till det där fantastiskt barnsliga och spontant fina ;) När det syns att det är barngjort gör det så mycket finare och det är svårt att fejka ;)

Jag hittade en beskrivning här som man kan följa om man vill prova göra ett eget pannunderlägg! Tekniken kallas tydligen för peyoteteknik och nu när jag tänker efter så undrar jag om inte de här pärlorna också kallas för indianpärlor? Det är bara en textbeskrivning, vore mycket enklare att följa en beskrivning med bilder, men det kanske jag kan ordna framöver :)

Jag använder makramégarn när jag syr med nabbipärlor, starkt och bra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar