lördag 8 februari 2014

Sy barntrosor

Ett par barntrosor sydde jag för ett tag sedan, med nyckelpigor på. Fick lite blodad tand när jag sydde trosorna till mig själv :) Och jag behövde träna lite för snart är det dags att sy trosor i form av training pants till dottern! 

Jag använde mig av den här beskrivningen för att få ordning på att vändsy grenen. Fast jag hade gjort det en gång innan på vuxentrosorna fick jag fundera både en och två gånger så det skulle bli rätt.


barntrosa
Barntrosa efter eget mönster strl 104


Jag är så himla förtjust i nyckelpigetyget! Jag valde att kantbanda trosorna istället för att sätta resår eller mudd, tyckte att det blev väldigt bra. Med mudd blir det ju en lite högre kant vilket jag tror kommer att passa på training pantsen men inte på vanliga trosor.


sy trosa med kantband
Trosa med kantband


Kantbandet är ett såkallat 3-viks kantband och jag sydde ner kantbandet med sömmen precis innanför kantbandet. Då är bandet fastsytt på baksidan men man slipper sömkanten på kantbandet på framsidan.

Men för er som undrar vad en training pants är som jag säger att jag ska sy till dottern. Jo alltså, vi har pottränat sedan dottern var 4 månader och nu gör hon både stort och litet på pottan. Vissa dagar är det bara småskvättar i blöjan (mest på grund av mitt slarv då att vi inte var snabba nog till pottan) och även om det ibland kommer rejäla kissningar i blöjan så känns det så onödigt att slänga blöja efter blöja med bara småskvättar. Mycket bättre om hon kan börja med trosor!

Vanliga trosor skulle däremot inte fungera eftersom de här småskvättarna fortfarande kommer. Innan vi är beredda på att vara helt torra behöver i ett mellanläge - mellan trosa och blöja. Och då finns det de finfina sakerna som kallas för training pants. Det finns mängder av varianter, som tål mer och mindre kissningar. Men tanken är att det ska kännas som att barnen kissar i trosan (kissar de i blöjan känns det ju knappt) men det ska inte behöva bli världens pöl i soffan om de glömmer bort sig.

I mina training pants tänkte jag ha ett fuktstoppande lager ytterst (men innanför själva trosan) och sedan uppsugningslager så att det ryms en liten skätt. En hel kissning håller de inte, då kommer det att bli blött, men jag får vara uppmärksam på kissasignalerna när dottern är utan blöja!

4 kommentarer:

  1. Oh vad gulliga nyckelpigor! (:
    Traning pants lät ju som något väldigt smart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är de gulliga! En av dotterns (eller min kanske) favoritvisor handlar om en nyckelpiga så det här tyget passar verkligen :) Ska bli väldigt roligt att se om training pantsen fungerar som jag tänker mig det! Ska bli skönt att slippa blöja hela tiden i alla fall!
      Anna

      Radera
  2. De blev väldigt uppskattade! /cho

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra :) Det är så bra att kunna prova mönstret på fler än A!
      Anna

      Radera