torsdag 26 september 2013

Molnig jacka

Jag fick faktiskt med mig maken till Ohlssons en sväng när vi var där i närheten för ett par veckor sedan. Och han valde faktiskt ett tyg han tyckte var fint! Jag kände att jag ville sy något användbart av det, något som dottern skulle kunna ha mycket framöver. Kom fram till att en jacka var ju toppen. Nu är det ju kanske mer en blandning mellan jacka och luvtröja eftersom fodret förvisso är värmande men yttertyget är ju trikå vilket inte är särskilt vindtätt. Men, blåser det inte kuling eller sådär fasligt kallt som det kan göra ibland på hösten så fungerar jackan finfint. Och när det blir för kallt kommer den att fungera utmärkt som värmande tröja under en overall eller skaljacka.

Jackan framifrån

Kolla in mönsterpassningen förresten över dragkedjan! Lite ok :)

Mönstret är från tidningen Burda, ett riktigt gammalt mönster men jag gjorde några justeringar när jag ritade av mönstret. Inte tillräckligt visade det sig sedan när jackan i princip var färdig och den nästan var bredare än vad den var lång... Fler än jag som får 80- och 90-talsvibbar av sådana kläder? Inte särskilt funktionellt och jag blev såååå besviken på mig själv att jag inte upptäckt det tidigare. Nu fick jag istället klippa upp och försöka sy en ny söm så att jackan skulle bli smalare. Och för er som syr - yttertyg och foder är separat sytt så det var ju lite meck med det hela som ni förstår. Den blev i alla fall färdig. 


Närbild på luvan

Hittills är det väl luvan fortfarande som jag är så fantastiskt nöjd med! Som innertyg valde jag där ett randigt trikåtyg istället för det varmare tyget. Dottern använder ju mössa och luvan är nog ändå mer dekoration :) Muddningen av ärmarna som inte ingick i orginalmönstret är jag också väldigt nöjd med. Jag har inte hunnit prova jackan på än men hoppas verkligen att den passar bra trots vidden!


hemmasydd jacka
Vita muddar fungerade utmärkt till

Jag har förresten bestämt mig att jag nog ritar ett eget jackmönster nästa gång. Det  blir mycket enklare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar