söndag 8 september 2013

Ett stycke unika blöjbyxor

I sommar har jag letat efter snygga blöjbyxor men det har inte varit lätt att hitta. Antingen är de fuuuula och ser ut som farfarskalsonger (enligt mitt tycke) eller så har de massor av volang på sig. Hur gör man då när man inte hittar det man vill ha? Jo man syr eget :) En vänlig själ i ett syforum jag är med i gav mig mönstret på  dessa godingarna! Fördelen med dessa är också att mudden är mycket mer vänlig för välgödda bebisar än de jag hittat att köpa i butiker som nästan kräver matvägrare ;)

blöjbyxor bebis
Ett stycke unika blöjbyxor

Alla delarna utklippa, sydda och här ser ni den egensydda mudden

Mudden markerad och färdig att nålas

Det här med att sy mudd är lite spännande. Mudden ska ju vara mindre än själva byxan, annars blir det ju ingen muddeffekt på den. Men det innebär att man måste hitta något sätt att nåla fast den jämt så man inte har allt byxöverflöd kvar i slutet! Jag markerade ut muddens fjärdedelar (vik den på hälften, markera, vik på hälften igen och markera). Sen gjorde jag likadant på byxorna. De fyra markeringarna nålade jag först och sedan nålade jag mellan markeringarna och kunde fördela tygöverflödet.



Nålad mudd


Så här ser det ut när mudden är nålad innan den är sydd. Som ni ser är det inre tyget som hör till byxan större och rynkar sig därför. Tack vare att jag nålat ut mudden så kan jag stretcha tyget mellan nålarna när jag syr så blir slutresultatet riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar