torsdag 19 september 2013

Dödskallar och solrutor

Ojoj vilka intensiva dagar vi har just nu. Pysslandet går lite långsamt mellan all lek, alla mammaträffar och lekdejter. Men så galet roligt det är! Och idag mixade jag lite katrinplommonpuré till dottern för första gången. Såg ungefär hur äckligt ut som helst när hon fick första smaken men sedan gick det ner en tesked. Tuuuur att hon satt på pottan när den gav resultat!

Jag är minsann lite exhalterad över att min dödskallesjal är färdig! Inte den lilla blå utan den stora som är beige och mörkbrun, virkad med garnet drops paris. Den är så mjuk och mysig och en aningens cool med de stora dödskallarna. Lite virk här och lite virk där så blev det faktiskt en färdig sjal tillslut. Garnet tog ju slut helt plötsligt medan jag virkade den så jag fick vänta till i fredags när jag skulle in till Stockholm på mammaträff och kunde smita in på en garnbutik innan jag kunde köpa sista nystanet som behövdes. Sen hade jag lite flyt när jag virkade kanten på sjalen, det blev ungefär en meter kvar av nystanet ;) Tuuuuur! Att det räckte alltså :)

Det  är fantastiskt dåligt ljus i lägenheten vid den här tiden på kvällen men jag var ju tvungen att ta en bild så jag kunde visa lite av sjalen i alla fall.

crochet scull
Sjal med stora dödskallar

Mönstret till dödskallesjalen hittar ni fortfarande här. På den här sjalen valde jag alltså att virka med ett tjockare garn och större virknål. Volangen är mycket lik den volang jag virkade på dotterns solrosklänning men just den här volangen är de två första varven på en virkad hyllremsa som man hittar mönster till här.

Jag har inte gett upp mormorsruteprojektet, en liten solruta har det blivit. Solen är klargul och kanten är vaniljgul. Syns kanske lite dåligt i lampskenet.


Garnet är fortfarande Drops Paris och jag använde nål 5,0 till den här rutan också. Mönstret finns här, jag ändrade sista varvet i mönstret till den klassiska mormorsrutestilen och virkade till ett extra varv så rutan skulle bli lika stor som de andra rutorna i projektet.



2 kommentarer:

  1. Åh vad cool själen verka ha blivit! Du får ta med den till Sundsvall att ha om halsen när Sundsvallsvinden blåser;) /cho

    SvaraRadera
  2. Jag blev väldigt nöjd och har faktiskt använt den ute varje dag sedan den blev färdig! Jättemysig blev den! Den följer med till Sundsvall så får du se den IRL :)
    Anna

    SvaraRadera