tisdag 1 juli 2014

Tack fotbollsVM för sytiden!

Det finns en riktigt bra sak med fotbollsVM. Nämligen att maken gärna gärna vill se många matcher tillsammans med kompisarna på kvällarna. Och att frugan efter två veckors syfritt gärna gärna går på dejt med overlocken. Och dottern? Hon sover ju sött på kvällarna och kunde inte vara mindre intresserad av fotboll eller symaskiner. Eller, hon är ju ganska intresserad av symaskinspedalerna. Så länge inte symaskinen låter ;)

Jag har haft så många idéer som jag inte hunnit sy så jag har lagrat dem i minnesbanken. Nu när det bjudits på sytid två av tre kvällar har köksbordet där jag syr och skär ut plaggen varit belamrat med tyger. Härom kvällen såg det ut såhär i tygmatchningarna:



sy barnkläder
Tröjor under sömnad


Randigt, grönt, svart och vitt var temat för den här omgången tröjor. Alla med raglanskärning :)



sy raglan t-shirt
Raglantröja med kort ärm


Idén om en ficka var makens, han tyckte att jag behövde få en bättre helhet mellan tygerna genom att använda mustaschtyget mer än till bara ärmen. Han är minsann bra att ha i sömnadssammanhang också! Jag sydde på en fuskficka och blev så fantastiskt nöjd!!



mönsterpassning tröja sy
Mönsterpassning mellan ränderna


Egentligen är enda anledningen till att jag började sy raglantröjor den här: jag ville mönsterpassa ränder. Tycker det är så coolt när ränderna fortsätter från tröjan ut över ärmarna, som om tyget vore ett. Det blir en härlig vinkel! Såklart en hel del mer nogrannhet i nålning än när man syr mönstrade tyger som inte behöver mönsterpassas - men ränder är roligt har jag konstaterat många gånger!

Jag är så himla glad att jag fick tag på en bit av mustaschtyget! Har redan i tankarna hur nästa projekt ska se ut :) Men först ska jag avsluta de andra två tröjorna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar