torsdag 24 juli 2014

Babblar i verkstaden

Har ni stött på Babblarna? Fantastiskt roliga figurer som egentligen är ett språkträningsmaterial som många som jobbar med barn i behov av språklig träning använder sig av. Jag tycker inte att det spelar någon roll om man har ett barn som behöver specifik språkträning eller inte - Babblarna är roliga och bra språkstimulans för alla barn! :)

Veckans projekt är att virka dessa härliga figurer! I vanliga fall frihandsvirkar jag ju de flesta figurer men här har jag valt att prova färdiga mönster som Hatten Förlag (de som ger ut Babblarna-materialet och har upphovsrätten) delar med sig av. Mönster och annat roligt Babblarna-material som man kan ladda hem hittar ni här.

Vad är så bra med dessa Babblare då? De heter Babba, Bobbo, Bibbi, Dadda, Doddo och Diddi. Som ni hör är det fantastiskt redan där med konsonant/vokal-träning :) Det finns inga gränser för vad man kan hitta på med dem men exempelvis har jag när jag jobbat med figurerna sjungit på "deras språk". Bibbi kan bara säga "bibbi" så när hon sjunger blir det ju "Bibbi bibbi bi bi biii, bibbi bibbi bibbi biii" (Blinka lilla stjärna). Jag har också lekt tillsammans med barnen och dockorna, vilken utmaning för barnen att "prata" på till exempel Bibbi-språket :) Det blir ju lite av en utmaning för en själv också att hålla reda på språkmelodier och allt.

Först virkad här hemma är Bibbi, hon är den längsta av babblarna och ser lite busig ut tycker jag.



virka babblarna mönster
Babbeln Bibbi

2 kommentarer:

  1. Så roligt att du hittat mönstren:) och vad fin din Bibbi blev. Det är jag som har skapat dem i samarbete med Hatten Förlag. Just nu håller jag på att skriva mönstret på Doddo. Fin blogg du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Det är finfina mönster tycker jag - tack för att du tagit dig tid att göra dem och delar med dig av dem :) Just den här omgången Babblar ska bli en present men dottern har redan varit och försökt knycka dem flera gånger så jag kommer nog att virka en uppsättning till henne också :)

      Radera