fredag 30 augusti 2013

Färglatt set med mössa och vantar

När jag sydde höstvantarna till dottern blev jag så sugen på att sy lite mer så jag klippte ut till ett par randiga vantar också. Passade på att sy en mössa med knut i samma tyg för matchning. Blir så glad av färg!

Inspirationen till mössan kommer liksom vantarna ursprungligen från mormor. I våras fick dottern en mössa med knut (inhandlad på KappAhl) som hon var så söt i och både jag och maken blev lite ledsna när hon vuxit ur den.


Färgglatt set med mössa och vantar

För att göra mössan ritade jag av en av de mössor vi använder nu (lade till lite i storlek bara) och ritade en lång spets. Tänk på att den måste vara ganska lång, längre än man tror, annars blir det svårt att knyta snyggt!

Lade också till några cm i nederkant för att kunna sy upp så tyget blir dubbelt över öronen. Just på det här tyget utnyttjade jag de vita ränderna och sydde en sicksacksöm hela väden runt för att uppviket ska hållas sig på plats. Varför sicksack? För att det ska stretcha med mössan när man tar på och av. En raksöm blir stum och mössan tappar stretchen :)


sy egen mössa
Så här ritade jag ut mönstret till mössan

Jag valde att vika upp mössan mer än vad jag först hade ritat ut på mönstret eftersom jag insåg att det skulle dels täcka öronen bättre, dels skulle det förhindra att mössan blir för pösig. 

Mönsterdelarna till vantarna

Observera att vantdelen på vänster sida har en markering på var tyget ska vara vikt så att man klipper tyget dubbelt. Om man väljer att klippa ut delarna med vikt tyg behövs det 4 st totalt, om man klipper ut utan vikt tyg behövs det 8 st totalt och då behöder man sy en stödsöm där viket är. Mudden är lite smalare än vad vantarna är (men inte så mycket), mest för att det ska bli bättre passform. Notera att det är en vikningsmarkering på mudden som betyder att antingen ritar man en dubbelt så lång mudd eller så viker man tyget och klipper dubbelt på en gång :)

Blir så glad när jag tittar på mössan och vantarna - färg gör mig verkligen glad! Och det här skulle ju vara en superbra bebispresent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar