söndag 5 oktober 2014

Pannband av spillbitar

Det börjar vara ganska kallt om öronen nu när vi är ute om dagarna och jag har funderat på om jag skulle virka mig ett pannband. Men så igår kom jag på att jag hade spillbitar av både fleece och jersey som jag inte kunnat hitta på någonting av eftersom det är så avlånga bitar! Perfekt!

Ofta blir det en sådär 10-15 cm över på slutet av tyger när jag klipper tröjor, en låååång remsa som inte kan bli så mycket. Många tyger behöver man köpa minst en halvmeter av och eftersom jag bara behöver 40 cm på höjden än så länge till mina tröjor så blir det en del slattar. Samma med fleece, sist jag köpte fleece räknade jag inte på hur mycket jag behövde så det blev en lång remsa över där också när jag klippt ut mössfoder.

Nu valde jag ett tyg med stjärnor och fodrade pannbandet med fleece. Supermjuk och gosig fleece :) Jag gör pannband på samma sätt som jag syr buffar (klicka på länken för beskrivning), smidigt så länge man sätter vändhålet på rätt ställe ;)



beskrivning pannband sy vändbar buff tutorial
Fleecefodrat pannband

beskrivning pannband sy vändbar buff tutorial


11 cm på höjden tycker jag är lagom för pannband, fleecefodret gör jag något smalare (på det här pannbandet 9,5 cm men 9 räcker fint). Minus sömsmån och inviket av jerseyn blir pannbandet 9-10 cm vilket är lagom :)

2 kommentarer: