söndag 22 december 2013

Sy en egen Mei Tai - bärsjal

Tidigare här i höstas jobbade jag flera kvällar med att sy en egen bärsjal. När dottern föddes fick vi låna (och fick sedan behålla) en mei tai i trikå från fina Y och den användes flitigt. Tänk vilken praktisk grej när man har ett barn som vill bli buret men man inte är en hinduisk gud med hur många armar som helst.

När dottern sedan växte ur den stod vi lite handfallna med vår klassiska baby björn som enda alternativ. Och varför inte bara använda den då tänker ni kanske. Men, baby björnen, hur skön jag än tycker att den är att bära i, använder vi bara korta stunder eftersom sittdelen av selen inte är särskilt vänlig mot barnets höfter och bäcken. Det räcker nästan med att man sätter ner ett barn i den så ser man att det inte ser särskilt skönt ut att sitta i den när benen hänger nästan rakt ner.

Med tips och pepp från Y sydde jag en egen bärsjal i vävt bomullstyg som sedan har fungerat finfint! Enda minuset är att den sybeskrivning jag använde hade tillfälligt problem med bilderna när jag sydde min vilket innebar att den bild som visade måtten inte gick att se. Jag googlade runt och försökte hitta andra mått som jag använde, men den blev lite lite kort i ryggen. Nu är dottern kort vilket gör att det fungerar fint ändå, men hade jag haft ett längre barn, eller när dottern skenar iväg på längden kommer hon växa ur den och vi kanske inte kan använda den i all evighet som jag hade tänkt.

Men det blev i alla fall en bärsjal sydd och jag blev nöjd! Dottern sitter finfint i den och även om hon på sistone helst är på golvet och kryper och använder möblerna som verktyg att resa sig mot så är jag evinnerligt glad över att ha en bärsjal de kvällar hon är svårsomnad eller när hon är sjuk och kinkig och behövs bäras länge. Mina armar och min rygg tackar mig :)

Beskrivningen jag använde hittar ni här :)

Egensydd Mei Tai

Såklart måste räven titta fram på huvudstödet också

Särskilt nöjd med avsmalnande remmar som är enklare att knyta


Kommer eventuellt faktiskt att sprätta och sy avsmalnande remmar även på midjebanden, det är så himla smidigt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar