söndag 14 december 2014

Virkad klänning

Ni vet när man håller på med en sak i ungefär hundra år. Och sen inte kan bestämma sig om man blir nöjd eller inte...? Ungefär lite status quo, nöjd men ändå missnöjd. På min virkbyrå har det legat en färdigvirkad klänning i flera månader. Jag kan inte bestämma mig för om jag är nöjd och ska börja använda den eller om jag är missnöjd och ska repa upp den och börja om...



virkad klänning dam inspiratopn drops mönster
Virkad klänning


Det hela började med att jag köpte ett par garnnystan våren 2013. Det skulle bli en väska. Men det blev liksom ingenting med det. I somras så hittade jag ett mönster på en virkad tröja i just den sortens garn och jag bestämde mig för att jag tyckte om mönstret. Fast jag ville gärna att det skulle vara en klänning och tänkte att det är ju superenkelt att bara förlänga. Och det var det.

Kruxet var att jag tyckte att den såg lite liten ut när jag virkat så jag bytte upp mig en halv storlek i virknål. Inte alls någon bra idé insåg jag när klänningen var färdig. Det som skulle blivit en storlek S är en storlek M. Löste halsringningen med att virka på ett par extra varv så den blev lagom. 

Men det går inte att virka in sidorna utan att repa upp ner till första maskan...

Och nu kan jag inte bestämma mig - den är så skön med svart tajt under. Ena sekunden tänker jag att det är ju skönt med loose fit. Andra sekunden tänker jag att klänningen är så stor att jag drunknar i den! Beslutsångest över om det är dags att börja använda eller bara skrota den!

4 kommentarer:

  1. Om det är bomull, tvätta i 60 grader och hoppas att den krymper lite?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klänningen är tvättad och plantorkad och nu väntar jag bara på att undertröjan ska torka så att jag kan prova klänningen ordentligt igen :) Håller tummarna för att den blev i alla fall lite mindre! Annars kanske man ska våga köra den ännu varmare i tvätten...?

      Radera
  2. Och en oversize-klänning har du ju ofta ett skärp/band till i midjan för att få fram en form, prova det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar *peppar peppar* som att det hjälpte med en tvätt förresten :) Ska prova med ett skärp men det enda jag har hemma är ett lila som inte riktigt matchar klänningens röda ;)

      Radera