tisdag 4 mars 2014

Virkad ballerinakaka - med mönster

Ballerinakakor gillar jag och det är ju något som måste finnas på ett virkadt kakfat tycker jag! Provade att virka efters ett mönster jag hittade på nätet men gjorde så många justeringar eftersom jag inte riktigt tyckte att det var helt logiskt eller att det riktigt fungerade så det slutade med att jag hade ett eget mönster ändå. Skyndade mig att skriva ner det medan jag skulle minnas hur jag gjorde ;)



virka kaka mönster
Virkad ballerinakaka


Jag virkade mina balleringa med tilda-garn, brunt och beige, virknål 3,0.

Mönster:
Börja med det bruna garnet
Virka 2 lm och virka sedan första varvet i första lm
1. 6 fm i ringen
2. 2 fm i 1 (12)
3. 1 fm, 2 i 1 (18)
Byt till beige garn
4. 1 sm i varje maska
5. 2 fm, 2 i 1 (24)
6. 3 fm, 2 i 1 (30)
7. 4 fm, 2 i 1 (36)a
8. 5 fm, 2 i 1 (42)
9. 1 fm i varje maska
Byt till det bruna garnet
10. 1 fm i varje bakre maskbåge
11. 5 fm, 2 tills (36)
12. 4 fm, 2 tills (30)
13. 3 fm, 2 tills (24)
14. 2 fm, 2 tills (18)
15. 1 fm, 2 tills (12)
Stoppa kakan lite lätt med vadd
16. 2 tills (6)
Sy ihop kakan och sy några stygn genom kakan och chokladdelen på ovansidan så att kakan håller formen.



virka kakor
Virkad ballerina


Ett litet tips när man byter färg, när man virkar sista maskan innan färgbytet kan man hämta upp tråden som vanligt för att göra fastmaskan, men istället för att dra igenom med samma färg byter du färg och drar igenom med den nya färgen. Sista maskan innan bytet virkas alltså till hälften med i det här fallet brunt och till hälften beige. Första maskan på varvet när du bytt färg virkas som en smygmaska istället för fastmaska så blir färgbytet mindre tydligt.

Ett annat tips när man rundvirkar såhär som jag föredrar att göra. När man virkar i bakre maskbågen hamnar varvets sista maska oundvikligen högre upp än varvets första. Jag brukar inte virka sista maskan i bakre maskbågen utan istället i maskan i varvet under, då får man en bättre form på den kant du vill komma åt genom att virka i bakre maskbågen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar