tisdag 28 maj 2013

Lekfilt

Innan jag blev mammaledig började jag på en lekfilt till dottern. Jag ville fånga upp färgskalan i både amningskudden och babynestet jag gjort tidigare och en lekfilt kommer att bli välanvänd framöver när hon blir lite större. Lapptäckesvarianten kändes ganska självklar för att kunna blanda färger som jag ville.


Lekfilt
Färdig lekfilt

Jag bestämde storleken först på filten och klippte ut rullvadd och baksidan i vitt lakanstyg. Sedan började jag klippa ut fyrkanter i olika tyger. Storlekarna på fyrkanterna bestämdes av de små stuvbitar jag hade kvar från amningskudden och sedan valde jag ut tyger som färgmässigt kändes som om de passade in. Lapptäcken är ett underbart sätt att kunna använda små bitar tyg!

Jag valde att sy ner kanterna mellan lapparna den här gången för att de ska hålla sig platta, det tar lite mer tid och är en del sömmar extra, jag vet egentligen inte varför jag ofta gör det när jag använder mig av lapptäckstekniken men jag gör det för att slippa sicksacka rutorna... Hjälper det? Vet inte men att sicksacka rutor är sååå tråkigt ;)


Lapptäcke
Nersydda kanter

Lapptäcke
Aktivitetslapparna



Jag sydde in några aktivitetslappar också för att pilla på eller fästa leksaker i eftersom filten är ganska stor och dottern förhoppningsvis vill ligga på den mycket och länge i framtiden!

Hon har provat lekfilten jag sydde men inte använt den så mycket hittills när vi magtränar. När hon föddes fick hon en fantastisk lekfilt och den används flitigt istället än så länge :) Finaste E sydde lekfilt till henne med så galet fina tyger och färgkombination. Den är så fin att man skulle kunna sätta den på väggen som en tavla! (Jag skojar inte!) Dessutom är den lekfilten en mindre storlek så den fungerar bra att använda i vagnen också.

Vi har vääärldens minsta bil och vår vanliga vagn ryms inte på något sätt i den. Istället har vi numer en sulkymodell också där vi kan fästa babyskyddet och för sommarens resor är det lösningen för att slippa hyra bil varje gång vi vill köra någonstans. Men ett babyskydd kanske vi inte vill använda hela tiden så jag tänker mig att vi har med oss lekfilten (istället för att släpa lekfilt och mjuklift) för att kunna använda vagnen i fullt liggläge också när vi vill att hon ska sova i vagnen. Jag gillar verkligen allt som går att använda på mer än ett sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar