torsdag 27 augusti 2015

Virkad minion

Dottern har inte varit bortskämd på sistone med att få sydda och virkade saker. I höstas var jag på syträff en gång i månaden och då sydde jag en hel del mer än nu under våren. Nu under sommaren tog jag tag i ett projekt där garnet legat och väntat ganska länge. Egentligen är väl jag mer förtjust i minions än vad dottern är, men jag var alltså bara TVUNGEN att virka en till henne ;)


virka minion crochet minion mönster
Virkad minion, ca 40 cm hög


Jag utgick ifrån det här mönstret men i vanlig ordning behövde jag ju ändra det mesta på vägen ;) Till exempel har jag virkat ihop händerna och benen istället för att montera dem i efterhand. Jag tycker att virkade figurer till barn ska virkas i ett stycke så långt det går för säkerhetens skull :) Ju mindre montering desto säkrare. Och den här minionen har ju en mängd montering i alla fall med ögonen och alla tänder!

Dottern blev glad och den får vara i hennes rum, men helst hade hon nog velat ha en mössa, hon älskar mössor i alla former ;)

10 kommentarer:

  1. Då blir lilla dottern glad när hösten och vinter kommer? Så att hon behöver ha mössa på sig :P
    Vad kul att ha någon som uppskattar vad man gör! Vill du dela med dig? :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon är faktiskt ganska nöjd nu när det blev tvärkallt och mössväder här :) Det har ju varit några blåsiga dagar nu under sommaren och då ropar hon direkt efter mössan, tur att vi alltid har en tunn mössa med oss i väskor eller fickor ;) Såklart kan jag dela med mig, dottern blir så glad över allt hon får! :D

      Radera
    2. Åh vad sött :)
      Jag lider av virknings-bebisfeber och googlar massa söta små saker - men jag har ingen aning om hur små bebisar verkligen är så det känns som att sakerna kommer att passa en fyraåring! Jag tror jag får leta rätt på en docka i bebisstorlek så jag har något konkret att gå på!

      Vädret vände verkligen över en natt! Inte för att jag ska klaga - jag fungerar inte i värme - men lite sorgligt att sommaren har gått och jag har inte badat en enda gång!

      Radera
    3. Jag lyckades hitta en bebis i storlek 56 på loppis nu i våras, den storleken var nog ganska vanlig på 80-talet men går knappt att få tag på nu för tiden. Så ett tips är loppisar för bra dockor :) Dela gärna med dig av virktips till bebisar om du hittar något roligt!

      Radera
    4. Vi badade förresten inte heller en enda gång i sommar... Inte ens dottern badade ;) Så lite dålig sommarvärme måste det ha varit!

      Radera
    5. Jag tittar in på Erikshjälpen med jämna mellanrum men det kommer en stor loppis i höst så har kanske bättre tur där :)
      Hittills är det roliga mössor som lockar mest - de går snabbt att göra - men det har även blivit ett sköldpaddsskal som jag älskar! Längtar tills det kommer bebisar i bekantskapskretsen så att jag kan klä på de och fotografera!
      Tyvärr får jag pausa med det roliga och massproducera tomtar till December men jag lär väl ha ett dussin listor med saker att göra efter jul!

      Radera
    6. Åh ja, bebissaker till fotografering är ju underbart! Vilken är förresten din favorittomte att virka?

      Radera
    7. Jag är förälskad i de tjocka klumpiga med bara rund kropp,stor luva, liten näsa och skägg. Fastnade för de förra året och detta året kom de på automatik, dock inser jag att de inte kommer att bli klara för försäljning denna julen så de får vänta tills nästa år

      Radera
    8. Jag gillar också de med mössan långt ner så bara näsan sticker ut :) Stod på julmarknad vid första advent men hade inte hunnit virka en endaste tomte, mest sydda saker som hann följa med :)

      Radera
    9. Jag har 16 tomtar som väntar på att få skägg och bli sydda och stoppade. Jag började i Juni men hade inte räknat med depression utan pysselsug, det borde vara förbjudet! Jag har fått tvinga mig för att i alla fall få julklapparna klara... Det andra får vänta, så inga tomtar och inga nya julklänningar, kjolar och tunikor

      Radera