måndag 17 juni 2013

Virka egna bokmärken

Jag har så många stora projekt igång att idag kände jag för en break och istället virka något som kan bli färdigt på en gång. 

Bokmärken tycker jag är en fantastisk sommarpresent tillsammans med en pocket (eller utan) och jag har funderat på om jag skulle överraska min bokklubb med en sommarpresent till var och en. Jag googlade i vanlig ordning (varför uppfinna hjulet liksom) och hittade så söta bokmärken. Svårt som sjutton att välja men jag fastnade för dessa.


Två busiga bokmärken

Jag blev så sjukt nöjd!!


Min första med öronlappsmössa

Den första jag gjorde  använde jag virknål 2,5 och Järbos soft cotton. I beskrivningen står virknål 2,0 men jag och den nålen kommer inte bra överens! Plus att soft cottongarnet är lite för tjockt för en så tunn nål. Jag virkade helt enligt mönstret förutom att jag gjorde 70 lm till märkesdelen och lade till den lilla rundeln som jag sett på någon bild. Det hade förresten räckt med 60 lm utan problem! Längden "krymper" inte så det är enkelt att välja längd efter tycke. Tänk på när ni virkar fm på vägen tillbaka i lm att virka löst, annars blir det korvar som när man virkar bläckfiskarmarna.


Glad liten krabat


Mitt andra bokmärke med skärmmössa

Den andra jag virkade provade jag virknål 3,0 (men jag föredrar 2,5 som ger en bättre storlek). Jag provade göra längden på den här 50 lm. Jag gjorde mössan med skärm istället för öronlappar också. Fram till och med varv 8 virkade jag mössan enligt originalmönstret, sedan virkade jag skärm istället för öronlappar så här:

9: 1 sm, 6 fm, 1 sm, vänd

10: hoppa över 1 m, 2 fm, 2 x 2 fm i 1, 2 fm, 1 sm, vänd11: hoppa över 1 m, 1 sm, 6 fm, 1 sm, vänd12: hoppa över 1 m, 1 sm, 4 fm, 1 smAvsluta och spar en lång trådstump att sy fast mössan med


Glad liten en detta också

Som ni ser har jag äntligen fått tummen ur och beställt namnlappar som här används för första gången. Gör mig så glad att se mitt virkade märkt :)


Namnlapparna


5 kommentarer:

  1. Jag är helt frälst, de var ju hur söta som helst! /Erika

    SvaraRadera
  2. Vad fina de blev! Kul att du blev nöjd med mönstret :)

    SvaraRadera
  3. Tack Annika! Och tack igen för mönster och inspiration! :)
    Anna

    SvaraRadera
  4. Hur har du gjort avslutet på svansen?
    Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kajsa!
      Avslutet på svansen (det röda) är en lös fm-ring som jag virkat runt med det beiga garnet :) När själva figuren är klar virkade jag en lång luftmaskkedja, sedan virkade jag runt den röda ringen och fastmaskor upp längs luftmaskkedjan för att avsluta svansen :)
      Trevlig virkning!
      Anna

      Radera